ایلیا ویزا

logo

تماس برای هماهنگی مشاوره  ۰۲۱۸۶۰۳۱۳۲۶

اخذ اقامت دائم از طریق برنامه پایلوت کشاورزی کانادا

پایلوت کشاورزی کانادا برنامه‌ای برای رفع نیازهای کشور کانادا جهت تامین نیروی کار در بخش کشاورزی می‌باشد. این برنامه یک مسیر مناسب برای اخذ اقامت دائم کانادا محسوب می‌شود. اگر در زمینه کشاورزی تخصص کافی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از این برنامه درخواست خود را برای کار غیرفصلی و اسکان دائم در این کشور ارسال کنید. در ادامه اطلاعات کامل‌تری درباره Agri-Food Pilot ارائه می‌شود.

  • طبق اعلام اداره مهاجرت کانادا، برنامه پایلوت کشاورزی تا تاریخ 14 مه 2025 تمدید شده است.

اخذ اقامت دائم از طریق برنامه پایلوت کشاورزی کانادا

شرایط شرکت در برنامه پایلوت کشاورزی کانادا

جهت اخذ اقامت دائم کانادا تحت برنامه پایلوت متقاضیان باید شرایط خاصی داشته باشند. این شرایط عبارتست از:

  • برخورداری از تجربه کار مرتبط دست کم در یک یا چند صنعت و شغل واجد شرایط
  • داشتن پیشنهاد شغلی غیر فصلی و تمام وقت از کارفرمای کانادایی در یکی از صنایع و مشاغل مرتبط (شغل پیشنهادی باید خارج از استان کبک باشد)
  • داشتن الزامات مورد نیاز زبان
  • داشتن الزامات مورد نیاز تحصیلی
  • برخورداری از تمکن مالی مناسب

صنایع و مشاغل واجد شرایط

هر فرد برای شرکت در پایلوت کشاورزی و مواد غذایی باید شرایط خاصی داشته باشد. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، داشتن تجربه کاری در صنایع واجد شرایط و مشاغل واجد شرایط یکی از این موارد است. همچنین متقاضی می‌بایست یک پیشنهاد کار تمام وقت و غیر فصلی در حرفه خود داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که شغل پیشنهادی باید خارج از استان کبک باشد.

  • توجه: از تاریخ 16 نوامبر 2022 طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) به نسخه 2021 تغییر نموده است. چنانچه درخواست خود را پیش از تاریخ ذکر شده ارسال کرده باشید، می‌بایست درخواست خود را بر اساس نسخه ناک 2016 پیگیری نمایید. در غیر این صورت شما مشمول استفاده از نسخه جدید طبقه بندی خواهید بود.

صنایع و مشاغل واجد شرایط Agri-Food Pilot

صنایع واجد شرایط

صنایع در کشور کانادا بر اساس سیستم طبقه بندی صنعت در آمریکای شمالی (NAICS) دسته‌بندی می‌شوند. هر کارفرما باید کدNAICS  را در پیشنهاد شغلی شما مشخص نماید. صنایع واجد شرایط در برنامهAgri-Food Pilot عبارتند از:

صنایع کد
تولید محصولات گوشتی NAICS 3116
تولید گلخانه، باغ و پرورش گیاه یا قارچ NAICS 1114
دامداری و کشاورزی NAICS 1121
پرورش گراز و خوک NAICS 1122
تولید مرغ و تخم مرغ NAICS 1123
پرورش گوسفند و بز NAICS 1124
سایر تولیدات حیوانی NAICS 1129

مشاغل واجد شرایط

هر صنعت از چندین شغل تشکیل شده است. مشاغل در کشور کانادا بر اساس سیستم طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) دسته‌بندی می‌شوند. مشاغل واجد شرایط در هر صنعت را می‌توانید در جداول زیر مشاهده کنید:

مشاغل واجد شرایط صنعت تولید محصولات گوشتی (NAICS 3116)

مشاغل کد
قصابی، خرده فروشی و عمده فروشی NOC 63201
ماهی فروشی و گوشت فروشی NOC 65202
قصابی، مرغداری و مشاغل مرتبط NOC 94141
پیمانکاری خدمات کشاورزی و مزرعه داری NOC 82030
کارگران متخصص دام و اپراتور ماشین آلات مزرعه NOC 84120
نیروهای متخصص دامداری NOC 85100
نیروهای بخش مواد غذایی و نوشیدنی NOC 95106

مشاغل واجد شرایط صنعت تولید گلخانه، باغ و پرورش گیاه یا قارچ (NAICS 1114)

مشاغل کد
پیمانکاران خدمات کشاورزی و مزرعه داری NOC 82030
کارگران متخصص دام و اپراتور ماشین آلات مزرعه NOC 84120
نیروهای متخصص دامداری NOC 85100
کارگران برداشت NOC 85101

مشاغل واجد شرایط صنایع دامی به استثنای آبزیان (NAICS 1121, 1122, 1123, 1124, 1129)

مشاغل کد
پیمانکاران خدمات کشاورزی و مزرعه داری NOC 82030
کارگران متخصص دام و اپراتور ماشین آلات مزرعه NOC 84120
نیروهای متخصص دامداری NOC 85100
کارگران برداشت NOC 85101

محدودیت‌های برنامه پایلوت کشاورزی کانادا

جالب است بدانید اداره مهاجرت کانادا سالانه حداکثر به 2750 متقاضی اجازه شرکت در برنامه را می‌دهد. از اولین روز ژانویه درخواست‌ها بر اساس اولویت‌های جذب نیرو پردازش خواهد شد. چنانچه با درخواست متقاضی موافقت نشود، به احتمال زیاد برنامه به حد نصاب رسیده است. در این شرایط هزینه درخواست به فرد بازگردانده خواهد شد.

محدودیت‌های برنامه پایلوت کشاورزی کانادا

تجربه کار

اولین معیار برای شرکت در برنامه پایلوت کشاورزی و مواد غذایی داشتن تجربه کار کانادایی است. دقت کنید این تجربه باید در یکی از مشاغل واجد شرایط جمع آوری شده باشد. برای این که تجربه کاری شما مورد قبول اداره مهاجرت قرار بگیرد، می‌بایست در 3 سال گذشته دست کم 1 سال (1560 ساعت) به صورت تمام وقت و غیرفصلی کار کرده باشید. لازم به ذکر است شغل شما باید در بین مشاغل واجد شرایط لیست شده در صنایع واجد شرایط قرار داشته باشد. همچنین متقاضی باید کار خود را از طریق برنامه نیروی کار موقت خارجی (Temporary Foreign Worker) آغاز نموده باشد. در صورت داشتن شرایط بالا اولین معیار متقاضی برای شرکت در Agri-Food Pilot محقق می‌شود. ناگفته نماند در این صورت باید ارزیابی تاثیر بازار (LIMA) حداقل برای 12 ماه توسط کارفرما ارائه شود.

  • توجه: چنانچه در حال حاضر مجوز کار آزاد داشته باشید، اما پیش از این از طریق برنامه نیروی کار خارجی موقت به بازار کانادا وارد شده‌اید، ممکن است شغل شما به عنوان تجربه کاری شناخته شود. البته هر شغلی که در طول مجوز آزاد انجام داده باشید، جزو تجربه کاری محسوب نخواهد شد.

نحوه محاسبات ساعات تجربه کاری

  • ساعات کار کرده در مشاغل تمام وقت را محاسبه کنید: ساعات کار در مشاغل واجد شرایط بسیار متفاوت است. این موضوع به شغل و کارفرمای شما بستگی دارد. نکته مهم این است که متقاضی باید حداقل 12 ماه مشغول به کار در کانادا بوده باشد. توجه کنید اگر بیشتر از 30 ساعت در هفته کار می‌کنید، مدت زمان 12 ماهه کاهش پیدا نخواهد کرد. در هر صورت شما ملزم به طی کردن 12 ماه کاری هستید.
  • برخی از ساعات را نباید محاسبه کنید: ممکن است به صورت کارآموزی یا داوطلبانه در یکی از مشاغل کانادا کار کرده باشید. در این صورت هیچ حقوقی نیز دریافت نخواهید کرد. کار به صورت کارآموزی به ساعات تجربه کاری فرد نمی‌افزاید. همچنین کار در مشاغل نیمه وقت و فصلی جزو تجربه کاری لحاظ نمی‌شود. اگر کار شما توسط IRCC مجاز نبوده، باز هم نمی‌تواند در سابقه شما ثبت شود.

پیشنهاد کاری

متقاضی پایلوت کشاورزی کانادا باید یک پیشنهاد شغلی واقعی داشته باشد. جاب آفر باید تمام شرایط زیر را داشته باشد:

  • جاب آفر باید در مشاغل واجد شرایط لیست شده در صنایع واجد شرایط باشد
  • باید به صورت تمام وقت باشد (به این معنی که شما دست کم 30 ساعت در هفته کار می‌کنید)
  • کار پیشنهاد شده باید به صورت غیرفصلی باشد (به این معنی که شغل شما در طول سال ثابت و حقوق شما دائمی است)
  • شغل پیشنهادی باید به صورت دائمی ارائه شود ( به این معنی که تاریخ مشخصی برای پایان کار ثبت نشده باشد)
  • برای موقعیت‌های اتحادیه، دستمزد باید بر اساس قرارداد مشخص شود
  • برای موقعیت‌های غیر اتحادیه، دستمزد باید بر اساس دستمزد رایج بانک کار در استان مربوطه تعیین شود
  • جاب آفر باید در خارج از استان کبک باشد

داشتن جاب آفر برای اخذ اقامت دائم کانادا

الزامات زبان

یکی دیگر از معیارهای شرکت در برنامه پایلوت کشاورزی کانادا داشتن سطح مناسبی از زبان است. در واقع متقاضی می‌بایست توانایی خود را در صحبت با یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی اثبات نماید. فرد باید دست کم در هر یک از مهارت‌های ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ بتواند نمره CLB4 را کسب کند. CLB به مهارت‌های زبانی فرد را ارزیابی می‌نماید. این ارزیابی بر اساس دو زبان فرانسه یا انگلیسی صورت می‌پذیرد. ارزیابی صورت گرفته بر اساس نمره آزمون‌های زبان متقاضی ارائه خواهد شد. البته از زمان آزمون نباید بیش از 2 سال گذشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون آزمون زبان اینجا کلیک کنید.

الزامات تحصیلی

یکی دیگر از شرایطی که فرد باید برای شرکت در Agri-Food Pilot از آن برخوردار باشد، الزامات تحصیلی می‌باشد. حداقل مدرک برای قبولی فرد دیپلم است. این دیپلم باید در مدارس کانادا اخذ شده باشد. در غیر این صورت می‌بایست تحت گزارش ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) از یک سازمان یا نهاد حرفه‌ای قرار بگیرد. این گزارش مدرک فرد را ارزیابی می‌کند و مشخص می‌کند که آیا سطح مدرک متقاضی به اندازه دیپلم کانادایی است یا نه. گزارش ECA باید کمتر از 5 سال پیش صادر شده باشد.

چگونه می‌توان یک مدرک ارزیابی اعتبار آموزشی دریافت کرد؟

اثبات تمکن مالی

برخورداری از تمکن مالی برای فردی که در برنامه پایلوت کشاورزی و مواد غذایی کانادا شرکت می‌کند، بسیار مهم است. متقاضی می‌بایست از توانایی مناسب جهت حمایت مالی از خود و اعضای خانواده خود برخوردار باشد. حتی اگر خانواده فرد به کانادا نمی‌آیند، باز هم باید این مورد اثبات شود. البته اگر در حال حاضر در کانادا حضور دارید، اثبات تمکن مالی برای شما اجباری نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تمکن مالی اینجا کلیک کنید.

نحوه درخواست اقامت دائم کانادا از طریق پایلوت کشاورزی

چنانچه به دنبال اخذ اقامت دائم از طریق Agri-Food Pilot هستید، باید 4 مرحله را طی کنید. این 4 مرحله در ادامه به طور کامل بررسی خواهد شد:

  1. درخواست آنلاین خود را ثبت کنید.

اولین مورد در ثبت درخواست این است که از داشتن تجربه کاری و پیشنهاد شغلی اطمینان حاصل کنید. این دو فاکتور باید از شرایط خاصی برخوردار باشند که هر یک از آنها پیشتر بررسی شد. در صورت عدم برخورداری از شرایط لازم درخواست اقامت دائم رد خواهد گشت. همچنین توصیه می‌شود با ارسال درخواست کامل از تاخیر در پردازش تقاضا جلوگیری کنید.

  • فراموش نکنید از تاریخ 14 اکتبر 2022 تمامی درخواست‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود. تنها در شرایط خاص نظیر معلولیت امکان ارسال درخواست با فرمت‌های دیگر (مثلا کاغذی) وجود دارد.

یک حساب کاربری برای درخواست آنلاین اقامت دائم ایجاد کنید. در این زمینه راهنمای دستورالعمل IMM117 به شما در پر کردن فرم‌ها کمک خواهد کرد. هر متقاضی ملزم به پر کردن فرم‌های زیر برای خود اعضای خانواده (بالاتر از 18 سال) است:

  • فرم درخواست عمومی برای کانادا (IMM 0008)
  • جدول A – زمینه / اظهارنامه (IMM 5669)
  • اطلاعات اضافی درباره خانواده (IMM 5406)
  • اطلاعات تکمیلی (IMM 5562)

2 فرم زیر نیز در زمان ثبت درخواست اقامت دائم از طریق پایلوت کشاورزی کانادا باید ارسال شوند. دقت کنید فرم‌های مذکور نیازی به امضا ندارند. تنها باید آن‌ها را به صورت الکترونیکی بارگذاری نمایید. متقاضی اصلی به صورت الکترونیکی برای تمام درخواست‌ها امضا ارسال خواهد کرد.

  • فرم چک لیست سند (IMM 0116)
  • جدول 1 پایلوت کشاورزی و مواد غذایی (IMM 0114)

همچنین فرم‌های دیگری نیز در طول ثبت درخواست باید ارائه شوند. یکی از این فرم‌ها پیشنهاد استخدام به یک تبعه خارجی یا IMM 0115 است که در ابتدا باید توسط کارفرما تکمیل شود. سپس این فرم باید توسط شما به صورت دستی امضا شده و در برنامه آنلاین بارگذاری گردد. همچنین اگر به دنبال استخدام یک وکیل هستید، باید فرم IMM 5476 را نیز دانلود کنید و پس از امضای آن این فرم را نیز در برنامه آپلود نمایید.

علاوه‌بر فرم‌های ارائه عکس به ازای تمام افرادی که در برنامه حضور دارند، الزامی است.

  1. اطلاعات بیومتریک را ارائه دهید.

اگر بین 14 تا 79 سال سن دارید، شاید لازم باشد اطلاعات بیومتریک از جمله اثر انگشت و تصویر خود را ثبت کنید. در این مقاله می‌توانید متوجه شوید آیا به اطلاعات بیومتریک نیاز دارید یا خیر. هنگام ارسال درخواست برای برنامه پایلوت کشاورزی کانادا باید هزینه بیومتریک را پرداخت کنید. عدم پرداخت هزینه می‌تواند پردازش درخواست شما را با تاخیر مواجه کند. لازم به ذکر است از زمان دریافت نامه بیومتریک تنها 30 روز فرصت دارید تا اثر انگشت و تصویر خود را ثبت کنید.

ثبت اطلاعات بیومتریک

  1. هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.

در ادامه می‌بایست هزینه‌های مربوط به درخواست Agri-Food Pilot و اخذ اقامت کانادا را پرداخت کنید. جهت اطلاع از نحوه پرداخت هزینه اینجا کلیک کنید.

  1. درخواست آنلاین خود را ارسال نمایید.

در آخرین گام باید درخواست آنلاین خود را ارسال نمایید. پیش از این کار باید اطمینان حاصل کنید تمام موارد را به درستی انجام داده‌اید. پاسخ به تمام سوالات، ارسال تمامی فرم‌ها، امضای الکترونیکی، درج رسید پرداخت و … جزو این موارد است. دقت کنید در صورت نقص مدارک درخواست شما رد خواهد شد. در این صورت پس از برطرف کردن مشکل باید دوباره درخواست خود را ارسال کنید.

اقدامات لازم پس از درخواست پایلوت کشاورزی کانادا

پس از ثبت درخواست پایلوت کشاورزی و مواد غذایی متقاضی باید اقدامات خاصی را انجام دهد. این اقدامات عبارتند از:

  • ارائه اطلاعات بیومتریک: همانطور که گفته شد، شاید شما مستلزم ارسال اثر انگشت و تصویر بیومتریک باشید. در این شرایط پس از ثبت درخواست باید به مراکز وک مراجعه نمایید و اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید.
  • به روزرسانی اطلاعات: یکی دیگر از اموری که باید پس از ثبت درخواست انجام دهید، به روز نگهداشتن اطلاعات است. این کار از تاخیر در پردازش درخواست جلوگیری می‌نماید. ازدواج، طلاق، تولد فرزند، تغییر شماره تلفن، ایمیل و … تنها بخشی از اطلاعاتی است که می‌تواند تغییر کند.
  • معاینات پزشکی: هر متقاضی پیش از ورود به کانادا باید معاینات پزشکی را طی کند. همچنین اعضای خانواده نیز ملزم به طی کردن این معاینات هستند، حتی اگر با شما به کانادا نیایند. وجود هرگونه مشکل در سلامتی باعث رد درخواست متقاضی خواهد شد.
  • تذکر: چنانچه در ارائه اطلاعات در زمان پایلوت کشاورزی کانادا صادق نباشید، عواقب بدی در انتظار شما خواهد بود. احتمال دارد درخواست شما رد گردد یا این که تا 5 سال از ورود شما به کانادا جلوگیری شود.

نتیجه نهایی درخواست پایلوت کشاورزی کانادا

پس از بررسی شرایط متقاضی در برنامه Agri-Food Pilot و مرور سایر مدارک از قبیل معاینات پزشکی و سوء پیشینه فرد تصمیم گیری درباره وی انجام می‌شود. نتیجه نهایی از طریق حساب آنلاین به اطلاع وی خواهد رسید. چنانچه با درخواست متقاضی موافق نشود، دلیل رد شدن او طی نامه‌ای مشخص می‌شود. در این صورت باید یک درخواست جدید ارسال کنید و در آن دلیل پذیرفته نشدن را برطرف کنید. البته گاهی اوقات دلیل رد شدن در برنامه به حد نصاب رسیدن تعداد متقاضیان است. در این صورت کاری از دست فرد بر نخواهد آمد.

همچنین اگر با درخواست شما موافق شود، باید نسبت به پرداخت هزینه حق اقامت دائم اقدام نمایید. در ادامه باید برای ادامه مراحل خود را آماده کنید.

چنانچه با درخواست شما موافقت شده باشد، ایمیل تایید اقامت دائم (COPR) برای شما ارسال خواهد شد. این ایمیل حاوی تاییدیه اقامت دائم و ویزای اقامت دائم می‌باشد. دقت کنید که اطلاعات مندرج در این تاییدیه باید با پاسپورت شما مطابقت داشته باشد. در صورت مغایرت اطلاعات کافی است با اداره مهاجرت کانادا ارتباط برقرار کنید. لازم به ذکر است امکان تمدید تاییدیه اقامت دائم یا COPR وجود ندارد. بنابراین پیش از پایان انقضا از آن استفاده کنید.

نتیجه نهایی درخواست پایلوت کشاورزی و مواد غذایی

تایید وضعیت اقامت دائم

در اغلب اوقات اداره مهاجرت کانادا وضعیت اقامت دائم (PR) متقاضی را بدون هیچ مشکلی تایید می‌کند. این کار بدون مصاحبه و از طریق یک پرتال آنلاین انجام می‌شود. پس تا زمانی که با شماره تماس گرفته نشده، نیازی به انجام هیچ کار دیگری نخواهید داشت. همچنین شاید برای شما یک ایمیل ارسال شود که به cic.gc.ca ختم شده باشد. در این صورت از شما اقداماتی خواسته می‌شود. مثلا ایمیل خود را تایید کنید یا اینکه حضور فیزیکی خود را در کشور ثبت نمایید.

کارت‌های اقامت دائم

پس از قبولی در برنامه پایلوت کشاورزی کانادا و اخذ اقامت این کشور، کارت‌هایی برای شما صادر می‌شود. زمانی که مقیم کانادا شدید، e-COPR دریافت می‌نمایید که بیانگر وضعیت جدید شما می‌باشد. e-COPR از طریق پرتال اقامت دائم قابل دسترسی است. همچنین شما نیازی به درخواست برای صدور کارت PR ندارید. اما برای صدور این کارت باید یک عکس برای اداره مهاجرت کانادا ارسال نمایید تا روند صدور اولین کارت PR آغاز گردد. اگر هنوز کارت اقامت دائم شما صادر نشده باشد، امکان استفاده از e-COPR وجود دارد. e-COPR ثابت می‌کند مقیم کانادا هستید. همچنین برای استفاده از خدمات دولتی مثل دریافت شماره بیمه اجتماعی مفید خواهد بود.

مدارک لازم جهت ورود به کانادا

آن دسته از متقاضیانی که برای برنامه پایلوت کشاورزی کانادا پذیرفته شده باشند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک زیر برای ورود به خاک کانادا اقدام نمایند. دقت کنید در زمان ورود یک افسر خدمات مرزی (CBSA) مدارک مربوطه را از شما دریافت خواهد کرد. همچنین ممکن است سوالاتی از شما بپرسد. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر یا سند مسافرتی
  • تاییدیه اقامت دائم (COPR)
  • ویزای اقامت دائم
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مجوز سفر الکترونیکی eTA در صورت نیاز

افسر CBSA

نکاتی که بهتر است در زمان پایلوت کشاورزی بدانید.

  • اگر با بیش از 10 هزار دلار کانادایی وارد این کشور می‌شوید، باید افسر را از این مقدار ارز مطلع کنید. در غیر این صورت ممکن است جریمه شوید و دارایی شما ضبط شود.
  • پیش از ورود به کانادا سری به وبسایت CBSA بزنید تا بدانید چه چیزهایی را می‌توانید وارد کانادا کنید و چه چیزهایی را نمی‌توانید با خود به این کشور ببرید.
  • همچنین برای سازگاری با این کشور می‌توانید از خدمات مهاجرت به کانادا، راهنمای خوش آمدید به کانادا و ابزار Living in Canada استفاده کنید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

درباره ما

موسسه‌ی ایلیاویزا با بیش از ۱۰ سال سابقه و بیش از هزار پرونده موفق در امر مهاجرت، صادقانه آماده همراهی شماست. این موسسه توسط علی یمینی قائشی، وکیل رسمی مهاجرت و مدرس حوزه مهاجرت در دانشگاه‌های معتبر کانادا مدیریت می‌شود. 

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه