ایلیا ویزا

logo

تماس برای هماهنگی مشاوره  ۰۲۱۸۶۰۳۱۳۲۶

شرایط صدور اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا

اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا با داشتنِ چه شرایطی صادر می‌شود؟ آیا بعد از پایان تحصیلات در کانادا می‌توان کار کرد؟ فارغ التحصیلان در کانادا بعد از پایان تحصیلات شان می‌توانند به صورت موقت یا حتی دائم در کشور کانادا مشغول به کار شوند؛ اما چگونه؟ در ادامه با هم شرایط و قوانین وضع شده توسط دولت کانادا را بررسی می‌کنیم.

اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا

پس از فارغ التحصیلی تا چه مدت می‌توان در کانادا کار کرد؟

اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا به صورت موقت صادر می‌شود. این افراد باید مجوز کار دریافت کنند تا بتوانند طی مدتی که بعد از پایان تحصیلات شان در کانادا هستند، تجربه کاری به دست آورند. کسب تجربه کاری به آنها کمک می‌کند تا بتوانند شغل دائم در کانادا پیدا کنند و اقامت بیشتری در این کشور داشته باشند.

اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا (PGWP)

کسانی که در برخی موسسه‌های آموزشی منتخب درس خوانده‌اند، می‌توانند اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا  (PGWP) را دریافت کنند. برای اینکه بدانید می‌توانید این مجوز کار را دریافت کنید یا خیر، باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • اگر از یک موسسه آموزشی DLI مدرک تان را گرفته و فارغ التحصیل شده اید، می‌توانید در کانادا موقتا کار کنید. البته توجه داشته باشید که فارغ التحصیل شدن از این نوع موسسات به صورت خودکار شما را واجد شرایط ِکار کردن در کانادا نمی‌کند؛ شما باید لیست موسسات DLI را که به دانشجویان آنها مجوز کار اعطا می‌شود بررسی کنید و ببینید که موسسه آموزشی شما جزء آن است یا خیر!
  • اعتبار اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا، وابسته به طول برنامه تحصیلی و مدت زمانی است که در کانادا درس خوانده اید.
    • اگر برنامه تحصیلی تان کمتر از 8 ماه به طول انجامیده است: نمی‌توانید مجوز کار PGWP را به دست آورید.
    • اگر برنامه تحصیلی تان کمتر از 2 سال و نهایتا 8 ماه به طول انجامیده است: اجازه کار PGWP را به اندازه‌ی دوران تحصیل تان به دست خواهید آورد. مثلا اگر دوازده ماه در کانادا تحصیل کرده باشید، به اندازه دوازده ماه پس از پایان تحصیلات اجازه کار خواهید داشت.
    • اگر طول برنامه تحصیلی تان بیشتر از 2 سال بوده است، می‌توانید یک مجوز کار PGWP با اعتبار 3 ساله دریافت کنید.

اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

سایر مجوز‌های کار برای فارغ التحصیلان

اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا با اعطای مجوز کار PGWP صادر می‌شود. اگر شما به هر دلیلی واجد شرایط نباشید، می‌توانید در کانادا بمانید و از طریق روش‌های دیگر مجوز کار دریافت کنید. برای دریافت مجوز کار در کانادا باید یکی شرایط زیر را داشته باشید.

  1. مجوز کار مخصوص کارفرما یا employer-specific work permit داشته باشید. این مجوز به شما اجازه می‌دهد تا برای یک کارفرمای معتبر در کانادا کار کنید.
  2. اجازه‌ی کار آزاد دریافت کنید. این مجوز به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید برای هر شرکت/ موسسه/ کارفرما در کشور کانادا کار کنید. شما با کمک این مجوز می‌توانید برای مشاغلی در کشور کانادا کار کنید که توانسته اند صلاحیت لازم را از طرف دولت دریافت کنند.

اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا، به آنها کمک می‌کند مدت بیشتری در کانادا بمانند و بتوانند شرایط زندگی و کار در این کشور را بسنجند. اگر یک دانشجو بعد از فارغ التحصیلی و مدتی کار موقت تصمیم بگیرد در کانادا بماند، می‌تواند از برنامه‌های اقامت کانادایی استفاده کند.

اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا

  1. معیار زبان (CLB)

هر شخصی که به دنبال اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل است، باید حتما به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد. یکی از معیار‌هایی که یک فرد را واجد شرایط زندگی در کانادا پس از دوران تحصیل می‌کند، معیار زبان کانادایی یا CLB می‌باشد. این معیار، یک شاخص استاندارد برای سنجیدن ِتسلط یک فرد روی زبان انگلیسی است. معیار سنجش تسلط روی زبان فرانسوی برای مهاجران به کانادا NCLC یا Niveaux de compétence linguistique canadiens  است.

  1. معیار شغلی (NOC/TEER)

طبقه بندی یا دسته بندی مشاغل، به معنای گروه بندی تمام مشاغل موجود در بازار کارِ کانادا است. هر شغل با توجه به معیار‌هایی مانند آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت‌ها (TEER) در کشور کانادا و در این لیست توصیف می‌شود. برای مهاجران و کسانی که قصد دارند اقامت دائم به واسطه کار پس از تحصیلات در کانادا را به دست آورند، گروه‌های شغلی اصلی شامل موارد زیر می‌باشند.

  • TEER 0: مشاغل مدیریتی.
  • TEER 1: مشاغل حرفه‌ای که متقاضی باید حتما برای انجام ِآنها مدرک تحصیلی دانشگاهی داشته باشد.
  • TEER 2/ 3: مشاغل فنی که متقاضی باید برای انجام آنها حتما مدرک ِکارآموزی معتبر از کالج یا یک موسسه آموزشی داشته باشد.
  • TEER 4: مشاغلی که متقاضی برای انجام آنها باید حتما باید دوره دبیرستان را گذرانده، یا آموزش خاصی دیده باشد.
  • TEER 5: مشاغل کارگری که معمولا حین کار، به متقاضی آموزش‌های لازم ارائه داده می‌شود.

برنامه‌های مهاجرتی کانادا

بررسی برنامه‌های مهاجرتی برای کسب اجازه کار فارغ التحصیلان در کانادا

برنامه مهارت زبان نوعِ تجربه کاری مدت زمان کسب تجربه کاری جاب آفر یا پیشنهاد شغلی تحصیلات
برنامه مهاجرتی اتلنتیک کانادا (Atlantic Immigration Pilot). انگلیسی یا فرانسوی در حد متوسط یا Intermediate (CLB 4). لازم نیست. لازم نیست. پیشنهاد شغلی می‌بایست در گروه TEER شماره‌های 0، 1، 2، 3 یا 4 باشد. همچنین باید یک سال از اقامت دائم شما در کانادا گذشته باشد. شما باید از طرف یک کارفرما در آتلانتیک کانادا پیشنهاد شغلی یا جاب آفر دریافت کرده باشید. شما باید از یک موسسه آموزشی در آتلانتیک کانادا فارغ التحصیل شده باشید.  مدت تحصیلِ شما باید حداقل 2 سال باشد.
برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) سطح زبان شما باید متوسط یا بالاتر باشد.

اگر شغل مورد نظر در سطح 0 یا 1 است، باید CLB 7 را دریافت کنید.

اگر شغل مورد نظر در سطح 2 یا 3 است، باید CLB 5 دریافت کنید.

تجربه کانادایی در یکی از مشاغل موجود در دسته بندی های 0، 1، 2، 3 براساس TEER. 12 ماه کار مداوم (به صورت تمام وقت یا پاره وقت) نیازی نیست، اما داشتن پیشنهاد معتبر امتیاز محسوب می‌شود. اگر در کانادا تحصیل کرده باشید، امتیاز‌‌تان افزایش خواهد یافت.
برنامه اسکیل ترید فدرال (Federal Skilled Trades Program) – تجربه کاری مشاغل ماهر زبان انگلیسی یا فرانسوی در حد متوسط.

CLBN 5: برای مهارت های اسپیکینگ و لیسنینگ.

CLB 4: برای مهارت های ریدینگ و رایتینگ.

تجربه کاری در مشاغل ماهر، در یکی از گروه های TEER 2  یا 3. (مهارت  و تخصص در یک رشته خاص) 2 سال کار تمام وقت در طی 5 سال اخیر.

 

باید پیشنهاد کار یا جاب آفر برای یک کار تمام وقت برای حداقل یک سال داشته باشید. در صورت نداشتن جاب آفر می‌توانید گواهی اسکیل ترید را از طریق یک مقام استانی یا منطقه ای در کانادا دریافت کنید. اجباری نیست، ولی می‌توانید برای افزایش امتیاز خود، در رشته مورد نظر تحصیل کنید. اگر در یکی از دانشگاه های کانادا تحصیل کنید می‌توانید امتیاز بیشتری بگیرید.
برنامه اسکیل ورکر فدرال (Federal Skilled Worker Program) مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی شما باید بسیار قوی باشد. (CLB 7). تجربه کاری در یکی از مشاغل موجود در دسته بندی های 0، 1، 2، 3 براساس TEER. یک سال کار مداوم (به صورت تمام وقت یا پاره وقت) نیازی نیست، اما داشتن پیشنهاد معتبر امتیاز محسوب می‌شود. باید حداقل تحصیلات دوران متوسطه را داشته باشید. اگر در کانادا تحصیل کرده باشید امتیاز بیشتری به دست خواهید آورد.
برنامه نامزد استانی (Provincial Nominee Program) مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی شما باید بسیار قوی باشد. بستگی به استانی دارد که قصد اقامت در آن را دارید، اما شامل همه‌ی گروه های TEER می‌شود. بستگی به استانی دارد که قصد اقامت در آن را دارید. بستگی به استانی دارد که قصد اقامت در آن را دارید. بستگی به استانی دارد که قصد اقامت در آن را دارید.
برنامه مهاجرتی مناطق کم جمعیت و شمالی در کانادا (Rural Northern Immigration Pilot) زبان انگلیسی یا فرانسوی در حد متوسط.

اگر TEER شما 0 یا 1 است باید امتیاز  CLB 6 دریافت کنید.

اگر TEER شما 2 یا 3 است باید امتیاز  CLB 5 دریافت کنید.

اگر TEER شما 4 یا 5 است باید CLB 4 دریافت کنید.

دانشجویان بین المللی که در کانادا تحصیل کرده اند می‌توانند از داشتنِ تجربه کاری (با توجه به شرایطی که دارند) معاف شوند. لازم نیست (مرتبط با ستون قبل) باید حتما یک پیشنهاد شغلی یا جاب آفر در منطقه مورد نظر داشته باشید. با توجه به شرایط هر فرد متغیر است.

 

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

درباره ما

موسسه‌ی ایلیاویزا با بیش از ۱۰ سال سابقه و بیش از هزار پرونده موفق در امر مهاجرت، صادقانه آماده همراهی شماست. این موسسه توسط علی یمینی قائشی، وکیل رسمی مهاجرت و مدرس حوزه مهاجرت در دانشگاه‌های معتبر کانادا مدیریت می‌شود. 

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه