ایلیا ویزا

logo

تماس برای هماهنگی مشاوره  ۰۲۱۸۶۰۳۱۳۲۶

راهنمای شرایط کار در داخل محوطه دانشگاه یا خارج از آن در کانادا

کار در داخل محوطه دانشگاه در کانادا چه شرایطی دارد؟ طبق اطلاعات موجود در سایت canada.ca، یک شخص به عنوان دانشجو بین المللی زمانی می تواند مشغول به کار شود که برنامه تحصیلی خود را به صورت رسمی آغاز کرده باشد. این بدان معناست که یک دانشجو بعد از شروع کلاس هایش اجازه کار در کانادا را خواهد داشت. قبل از شروع ترم تحصیلی اجازه آغاز کار وجود ندارد. باید در اجازه نامه تحصیلی یک دانشجو این نکته ذکر شده باشد که او «مجاز به کار» در داخل محوطه دانشگاه یا بیرون از آن است. هر دانشجوی خارجی با برآورده کردن شرایط خاصی می تواند در خاک کشور کانادا اجازه‌ی کار دریافت کند.

کار در داخل محوطه دانشگاه

شرایط لازم برای دریافت اجازه کار دانشجویی در کانادا (داخل/ بیرون دانشگاه)

برای دریافت اجازه کار در داخل محوطه دانشگاه، باید دانشجوی فول تایم یا تمام وقت مقطع لیسانس یا تحصیلات تکمیلی باشید. همچنین باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید.

  • در کالج، دانشگاه یا مدارس فنی و حرفه‌ای یا دوره سژپ (CEGEP یا همان دوره پیش دانشگاهی) در استان کبک تحصیل کنید.
  • در اسکول های خصوصی در کبک (پس از دوران دبیرستان) که تحت قوانین ِمشابه مدارس دولتی مدیریت می‌شوند، تحصیل کنید.
  • در موسسات آموزشی که به صورت خصوصی یا دولتی اداره می شوند، تحصیل کنید. باید در این موسسات پس از پایان دوره آموزشی، به شما دیپلم تحصیلات حرفه‌ای DVS یا گواهی تخصص حرفه‌ای AVS ارائه شود.
  • در موسسه های خصوصی کانادایی که براساس قوانین تعیین شده در هر استان اجازه دارند به صورت کاملا قانونی به دانشجویان مدرک ارائه کنند، تحصیل کنید. این مدارک می توانند کاردانی، لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا باشند. به شرطی در پایان دوره تحصیلات این مدارک به دانشجویان ارائه می شوند که حتما در یک برنامه تحصیلی، ثبت نام کرده باشند. البته یک دانشجو ملزم نیست تا در همه‌ی برنامه های تحصیلی ارائه شده توسط موسسه‌ی آموزشی، شرکت کند.
  • ویزای تحصیلی معتبر (study permit) داشته باشید.
  • می بایست شماره بیمه اجتماعی (SIN) داشته باشید.

دانشجویانی که دروس پاره وقت یا پارت تایم در ترم آخر دارند:

  • اگر در ترم های قبلی دانشجوی تمام وقت یا فول تایم بودید، اما در ترم آخر به صورت نیمه وقت تحصیل می کنید تا دروس مورد نیاز را به پایان برسانید، هنوز هم می توانید در محوطه دانشگاه بدون محدودیت زمانی کار کنید.

کار در کنار تحصیل در کانادا

چه کسانی اجازه کار در داخل محوطه دانشگاه در کانادا را ندارند؟

  • کسانی که روز آخر ِتحصیل شان در کانادا را سپری می کنند.
  • کسانی که اعتبارِ مجوز/ ویزای تحصیلی شان به پایان رسیده است.
  • کسانی که در دوران مرخصی از تحصیل به سر می‌برند.
  • کسانی که در حال جابجایی یا تغییر دادنِ موسسه آموزشی خود هستند و در طی این دوران، درس نمی‌خوانند.
  • نکته: به طور کلی یک دانشجوی بین المللی زمان می تواند اجازه کار در داخل محوطه دانشگاه در کانادا را دریافت کند که اشتغال به تحصیل داشته باشد و تمامی شرایط لازم را برای کار در دانشگاه احراز کرده باشد.

کجا می توانید کار کنید؟

کار در داخل محوطه دانشگاه در کانادا بدان معناست که یک دانشجو می‌تواند در تمامی ساختمان های محوطه کالج، اسکول یا دانشگاهی که در آن تحصیل می کند، کار کند. در برخی موارد اگر موسسه آموزشی که دانشجو در آن تحصیل می کند دارای بیش از یک پردیس باشد، به وی اجازه کار در همان پردیسی داده می شود که در آن تحصیل می کند؛ نه سایر پردیس های مرتبط با آن دانشگاه یا موسسه آموزشی.

یک دانشجو می‌تواند اجازه کار خارج از محوطه دانشگاه را بگیرد اگر شرایط زیر را داشته باشد.

  • دانشجو به عنوان دستیار آموزشی یا پژوهشی فعالیت می کند.
  • دانشجو کمک هزینه‌ی «انجام تحقیقات» دریافت می کند.

در چنین شرایطی دانشجو می تواند در یک کتابخانه، بیمارستان یا مرکز تحقیقاتی مرتبط با موسسه آموزشی/ دانشگاه خود کار کند. در چنین شرایطی، لزومی ندارد که وی حتما در محیط دانشگاه کار کند. زمانی که یک دانشجو در بیمارستان یا مکانی کار می کند که مسئول حفاظت از سلامت عمومی است، باید از قبل تست و معاینات پزشکی انجام دهد. در صورتی که دانشجو قبلا معاینات پزشکی را انجام داده است، می تواند آنها را ارائه کرده و اجازه کار در محیط درمانی دریافت کند.

کار دانشجویی در کانادا

برای چه کسانی می توان داخل محوطه دانشگاه های کانادا کار کرد؟

یک دانشجو جهت کار در داخل محوطه دانشگاه های کانادا، می تواند برای یکی از کارفرمایان رسمی زیر کار کند.

  • یک موسسه آموزشی.
  • یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه.
  • یک ارگان یا نهاد دانشجویی خاص.
  • یک کسب و کار شخصی.
  • یک پیمانکار (که در دانشگاه خدمات خاصی به دانشجویان ارائه می کند، مثلا خدمات ورزشی.)

یک دانشجو می تواند کارفرمای خودش باشد، به شرطی که یک کسب و کار قانونی را در کانادا اداره کند. این کسب و کار از نظر فیزیکی باید داخل محوطه دانشگاه قرار داشته باشد (مثلا: دانشجویی که یک کافی شاپ داخل محوطه دانشگاه تاسیس کرده است.)

دریافت شماره بیمه اجتماعی جهت کار هنگام تحصیل در کانادا

همانطور که کمی بالاتر توضیح داده شد، برای کار هنگام تحصیل در کانادا باید شماره بیمه اجتماعی (SIN) دریافت کنید. این شماره 9 رقم دارد و باید از طریق دولت کانادا آن را دریافت کنید. با دریافت این شماره به راحتی می توانید از مزایای زندگی در کانادا و خدمات دولتی بهره مند شوید. جهت درخواست دریافت شماره بیمه اجتماعی باید یکی از شرایط زیر را در مجوز/ ویزای تحصیلی خود داشته باشید.

  1. اگر معیارهای زیر را داشته باشید، می توانید اجازه‌ی کار در داخل محوطه دانشگاه یا بیرون از آن را کسب کنید. در صورتی که معیارهای نامبرده را نداشته باشید، اجازه کار دریافت نخواهید کرد.
    • اگر دانشجوی تمام وقت (فول تایم) هستید، در محوطه‌ کالج یا دانشگاه محل تحصیل‌تان می‌توانید طی مدت از پیش تعیین شده (در ویزای تحصیلی تان) اجازه کار دریافت کنید.

کار هنگام تحصیل در کانادا

  1. اگر ویزای تحصیلی داشته و یکی از شرایط زیر را دارید:
  • دانشجوی تمام وقت هستید و در یک موسسه آموزشی ثبت نام کرده اید.
  • برنامه آموزشی آکادمیک‌ تان شش ماه (یا بیشتر) طول می کشد و در نهایت به شما دیپلم یا گواهینامه معتبر اعطا می شود.
  • اجازه کار بیشتر از 20 ساعت در بین کلاس های درسی خود در طول یک هفته ندارید.
  1. اگر ویزای تحصیلی داشته اید یا دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده اید و یکی از شرایط زیر را دارید:
  • شرایط شماره‌ی 2 (بالا) را احراز کرده اید.
  • قبل از اتمام ویزای تحصیلی برای دریافت مجوز کار در داخل محوطه دانشگاه درخواست داده‌اید، اما هنوز در مورد درخواست شما تصمیم گیری نشده است.

اگر شماره بیمه اجتماعی دارید، به این معنا نیست که لزوما اجازه کار در دانشگاه را به دست آورده‌اید! شما باید حتما شرایطی که در بالا به آنها اشاره شد را احراز کنید تا بتوانید اجازه کار در داخل محوطه دانشگاه را کسب کنید.

اگر دانشجویی شرایط ذکر شده را داشته باشد اما هنوز در ویزای تحصیلی او اجازه کار در داخل محوطه دانشگاه صادر نشده باشد، می تواند مجدداً درخواست دهد. از هیچ‌یک از دانشجویان هزینه‌ای در قبال صدور مجوز دریافت نخواهد شد.

  • نکته: شما به عنوان یک دانشجو در کانادا باید درخواست اصلاح ِمجوز کار در داخل محوطه دانشگاه (یا بیرون از آن) را در ویزای تحصیلی خود به ثبت برسانید. سپس برای دریافت SIN یا شماره بیمه اجتماعی اقدام کنید.

محدودیت ساعات کار در داخل محوطه دانشگاه چقدر است؟

محدودیتی برای تعداد ساعت کاری در داخل یا خارج از محوطه دانشگاه در کانادا وجود ندارد. یک دانشجو تنها می بایست شرایط لازم را برای کار در دانشگاه یا بیرون از آن، احراز کند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

درباره ما

موسسه‌ی ایلیاویزا با بیش از ۱۰ سال سابقه و بیش از هزار پرونده موفق در امر مهاجرت، صادقانه آماده همراهی شماست. این موسسه توسط علی یمینی قائشی، وکیل رسمی مهاجرت و مدرس حوزه مهاجرت در دانشگاه‌های معتبر کانادا مدیریت می‌شود. 

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه