ایلیا ویزا

logo

تماس برای هماهنگی مشاوره  ۰۲۱۸۶۰۳۱۳۲۶

قوانین رسمی کار در حین تحصیل در کانادا و پس از فارغ‌التحصیلی

قبل از شروع کار در حین تحصیل در کانادا خارج از محیط دانشگاه، بهتر است اطمینان حاصل کنید که اجازه‌ی کار کردن دارید. بدون احراز کردنِ شرایط لازم و اقدام به کار بیرون از دانشگاه ممکن است اخراج شده و مجبور به ترک خاک کانادا شوید! شایان ذکر است که برای کار کردن خارج از محیط دانشگاه در کانادا باید حتما ترم تحصیلی‌تان شروع شده باشد. هیچ دانشجویی اجازه کار کردن پیش از شروع کلاس‌های درسی را نخواهد داشت.

باید در ویزای تحصیلی یا مجوز تحصیل‌تان در کانادا حتما قید شده باشد که می‌توانید در طول ترم کار کنید. بسیاری از دانشجویانی که واجد شرایط کار خارج از محیط دانشگاه هستند نیازی به دریافت مجوز یا work permit ندارند. شاید بپرسید: «چه کسانی واجد شرایط هستند؟» برای درک بهتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

کار در حین تحصیل در کانادا.

کدام گروه از دانشجویان واجد شرایط کار در حین تحصیل در کانادا خارج از محیط دانشگاه هستند؟

داشتن تمامی شرایط زیر به یک دانشجوی بین المللی اجازه می‌دهد بدون work permit، خارج از محیط دانشگاه کار کند.

  • دانشجو در یک موسسه آموزشی designated learning institution (DLI) به صورت فول تایم تحصیل می‌کند.
  • دانشجو در یک برنامه آموزشی آکادمیک یا یک برنامه آموزشی حرفه‌ای پس از دوران متوسطه، ثبت نام کرده است.
  • دانشجو در یک برنامه آموزشی در مقطع متوسطه حرفه‌ای ثبت نام کرده است (فقط برای دانشجویان استان کبک).
  • به دانشجو در پایان دوران تحصیلی مدرک، دیپلم یا گواهی اعطا می‌شود.
  • ترم تحصیلی دانشجو شروع شده است.
  • دانشجو دارای بیمه اجتماعی کانادا (SIN) می‌باشد.

اگر دانشجو در یک موسسه آموزشی DLI به صورت پاره وقت تحصیل می‌کند، اجازه کار در حین تحصیل در کانادا را دارد، اما به شرط‌های زیر:

  • دانشجو تمامی شرایط ذکر شده در بالا را دارد اما به صورت فول تایم، تحصیل نمی‌کند.
  • دلیل اینکه دانشجو به صورت پاره وقت تحصیل می‌کند این است که وی ترم ِآخر را پشت سر می‌گذارد.
  • دانشجو در سایر ترم‌های تحصیلی به صورت تمام وقت در کانادا تحصیل می‌کرده است، اما در ترم آخر به صورت نیمه وقت در حال درس خواندن است.
  • نکته: اگر دانشجو در مرخصی تحصیلی به سر می‌برد، یا در حال تغییر دانشگاه یا موسسه آموزشی می‌باشد و در حال درس خواندن نیست، اجازه کار بیرون از محیط دانشگاه را (بدون مجوز) ندارد.

دریافت شماره بیمه اجتماعی برای کار در کانادا حین تحصیل

داشتن شماره بیمه اجتماعی SIN در کانادا که توسط دولت به دانشجویان اعطا می‌شود، جهت کار در حین تحصیل در کانادا ضروری است. برای دریافت این شماره، دانشجو باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد.

  • اجازه کار در حین تحصیل در کانادا در صورت احراز ِضوابط زیر به یک دانشجو، داده می‌شود. متقاضی با دریافت این مجوز می‌تواند 20 ساعت بیرون از محیط دانشگاه یا به صورت تمام وقت در طول تعطیلات کار کند.
    • دانشجو به صورت تمام وقت تحصیل می کند و در یک موسسه آموزشی ثبت نام کرده است.
    • برنامه آموزشی آکادمیک‌ دانشجو، شش ماه (یا بیشتر) طول می‌کشد و در نهایت به وی مدرک اعطا می‌شود.
    • دانشجو اجازه کار بیشتر از 20 ساعت در بین کلاس‌های درسی خود در طول یک هفته، ندارد.
  • دانشجو در صورت داشتن معیار‌های زیر (به همراهِ معیارهای اشاره شده در بالا) می‌تواند در داخل یا خارج از دانشگاه استخدام شود.
    • اگر دانشجو به صورت تمام وقت (فول تایم) تحصیل می کند، می‌تواند در محوطه‌ کالج یا دانشگاه طی مدت از پیش تعیین شده اجازه کار دریافت کند.
    • اگر دانشجو قبل از اتمام ویزای تحصیلی برای دریافت اجازه کار دانشجویی در کانادا درخواست داده‌ است، اما هنوز در مورد درخواست وی تصمیم گیری نشده است.

مجوز تحصیل در حین کار در کانادا

اگر شرایط مجوز/ ویزای تحصیلی‌تان اجازه کار دانشجویی در کانادا را به شما ندهد، باید چه کنید؟

دانشجویانی که واجد شرایط کار در حین تحصیل در کانادا هستند، می‌توانند درخواست کنند تا مجوز کار برای آنها صادر شود. قبل از ثبت درخواست‌تان برای دریافت شماره بیمه اجتماعی، باید «درخواست اصلاح مجوز/ اجازه کار در حین تحصیل در کانادا» برای ویزای تحصیلی‌تان ثبت کنید.

ساعات کار مجاز بیرون از دانشگاه در کشور کانادا

  • در طول ترم‌های عادی: اجازه کار در حین تحصیل در کانادا تا 20 ساعت در هفته را دارید.
  • در تعطیلات سال تحصیلی مانند تعطیلات زمستانی یا تابستانی: اجازه کار در حین تحصیل در کانادا به صورت تمام وقت را دارید. در چنین شرایطی به عنوان یک دانشجو می‌توانید در 2 شغل پاره وقت کار کنید یا اضافه کاری انجام دهید. شایان ذکر است که باید قبل و بعد از تعطیلات دانشجوی تمام وقت در کانادا باشید. هیچ دانشجوی سال اولی نمی‌تواند پیش از شروع اولین ترم تحصیلی خود در کانادا کار کند!
  • نکته: دانشجویی که بیشتر از 20 ساعت در طی هفته کار کند، قانون را زیر پا گذاشته است. چنین شخصی مجبور است خاک کانادا را ترک کند. همچنین در بسیاری موارد شخص مورد نظر امکان گرفتن ویزای تحصیلی مجدد را به دست نخواهد آورد.

چگونه به عنوان یک دانشجو ساعات کاری هفتگی خود را محاسبه کنیم؟

شما به عنوان یک دانشجو باید «ساعت‌هایی که بیرون از محیط دانشگاه کار می‌کنید» و «ساعت‌هایی که بابت آن دستمزد یا کمیسیون دریافت می‌کنید» را به عنوان ساعات کاری در نظر بگیرید. حتی در بسیاری موارد تماس داشتن با محیط کار بدون ارائه خدمات، جزء ساعات کار در کانادا حساب می‌شوند.

اجازه کار دانشجویی در کانادا

دانشجویان فری‌لنسر یا خود اشتغال

دانشجویان فری‌لنسر می‌بایست قوانین ِساعت‌های کار در حین تحصیل در کانادا را بیرون از محیط دانشگاه رعایت کنند. ساعت‌هایی که منجر به دریافت دستمزد می‌شوند، جز تایمِ کاری‌ هستند؛ مثلا وقتی دانشجو محصولی می‌فروشد یا خدمت خاصی ارائه می‌دهد که در نهایت بابت آن پول دریافت می‌کند، در حال کار کردن است.

کار در حین تحصیل در کانادا بیرون از محوطه دانشگاه برای چه کسانی غیرمجاز است؟

  • در مجوز/ ویزای تحصیلی‌تان قید شده است که شما مجاز به کار در حین تحصیل در کانادا نیستید.
  • دانشجوی یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسوی به عنوان زبان دوم (ESL/FSL) در کانادا هستید.
  • در دوره‌های general interest شرکت کرده‌اید.
  • در حال گذراندن دوره‌های پیش نیاز جهت پذیرش در یک رشته خاص هستید.
  • شرایط تحصیلی ثابتی ندارید.

آیا می‌توان برای دریافت مجوز کار حین تحصیل در کانادا درخواست داد؟

بسیاری از دانشجویان با تغییر شرایط تحصیلی‌شان می‌توانند برای درخواست مجوز کار در حین تحصیل در کانادا اقدام کنند؛ مثلا دانشجویانی که دوره‌های پیش نیاز را گذرانده‌اند و اکنون دانشجوی تمام وقت در کانادا محسوب می‌شوند. اگر در ویزا یا مجوز تحصیلی شما قید شده است که «مجاز به کار کردن خارج از محوطه دانشگاه نیستید»، می‌توانید برای تغییر شرایط مجوزتان درخواست دهید.

کار پس از تحصیل در کانادا

چگونه برای تغییر شرایط مجوز/ ویزای تحصیلی در کانادا اقدام کنیم؟

شما می‌توانید به صفحه‌ی درخواست مجوز تحصیلی جدید از داخل کانادا مراجعه کرده و به صورت کاملا آنلاین درخواست دهید. در فرم مربوطه باید گزینه «درخواست برای مجوز تحصیل برای اولین بار/ تمدید مجوز تحصیلی» یا “Apply for a study permit for the first time or extend my study permit” را انتخاب کنید. حتما نامه‌ای به درخواست‌تان اضافه کنید و داخل آن توضیح دهید که چرا درخواست کار در کنار تحصیل در کانادا را ثبت می‌کنید؛ یا چرا باید شرط «عدم امکان کار در حین تحصیل در کانادا» از ویزای شما حذف شود.

آیا بعد از پایان تحصیلات، می‌توان در کانادا کار کرد؟

اگر قبل از انقضای مجوز/ ویزای تحصیلی‌تان برای مجوز کار درخواست داده باشید می‌توانید به کار کردن در کانادا ادامه دهید. همچنین اگر پس از پایان تحصیلات برای شروع یک برنامه مطالعاتی جدید اقدام می‌کنید، اجازه کار کردن خواهید داشت. کسانی که جهت کار در کانادا به صورت تمام وقت پس از پایان تحصیلات درخواست می‌دهند باید حتما شرایط زیر را داشته باشند. در غیر این صورت مجبور به ترک کانادا خواهند شد.

  • اگر قبلا برای دریافت مجوز کار درخواست داده‌اید.
  • اگر در دوران تحصیل‌تان اجازه کار بیرون از محیط دانشگاه را داشته‌اید.
  • اگر قبل از اتمام دوران تحصیل‌تان برای دریافت مجوز کار (پس از فارغ التحصیلی) اقدام کرده‌اید (PGWP).
  • اگر هنوز در مورد ارائه مجوز کار به شما در کانادا تصمیم گیری نشده است.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

درباره ما

موسسه‌ی ایلیاویزا با بیش از ۱۰ سال سابقه و بیش از هزار پرونده موفق در امر مهاجرت، صادقانه آماده همراهی شماست. این موسسه توسط علی یمینی قائشی، وکیل رسمی مهاجرت و مدرس حوزه مهاجرت در دانشگاه‌های معتبر کانادا مدیریت می‌شود. 

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه