ایلیا ویزا

logo

تماس برای هماهنگی مشاوره  ۰۲۱۸۶۰۳۱۳۲۶

مجوز تحصیل در کانادا چیست؟

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا روند دریافت مجوز تحصیل در کانادا را به 7 مرحله اساسی و مهم دسته بندی نموده است. این مراحل به شرح زیر می باشند:

مجوز تحصیل: هنگام تحصیل در کانادا

 1:روند تحصیل در کشور کانادا

مجوز تحصیل چیست؟

مجوز تحصیلی سند معتبری می باشد که به افراد دارای تابعیت خارجی اجازه می دهد وارد کانادا شوند و در موسسه آموزشی تعیین شده (DLIs) تحصیل کنند. اکثر افراد خارجی که برای تحصیل در کانادا اقدام می کنند باید این مجوز را دریافت نمایند. قبل از ورود به کانادا باید درخواست مجوز تحصیل خود را ثبت کنید. برای این کار در ابتدا مطمئن شوید که مدارک مورد نیاز شما کامل است و سپس برای ثبت درخواست اقدام نمایید. فراموش نکنید که این مجوز ویزا محسوب نمی شود و شما نمی توانید با استفاده از آن وارد خاک کانادا شوید. از طرفی ممکن است برای تایید مجوز تحصیل به مجوز سفر الکتریکی (eTA) یا ویزای بازدیدکننده  نیاز داشته باشید.

برای دریافت مجوز تحصیل در کانادا می توانید از طریق Student Direct Stream اقدام نمایید. در صورتی که مقیم کشور مشخصی هستید ممکن است بتوانید درخواست مجوز تحصیل خود را به طور آنلاین از طریق Student Direct Stream دریافت نمایید. در صورتی که می خواهید از طریق وکیل، مشاور و یا دفتر اسناد رسمی کبک اقدام کنید، حتما بررسی کنید که دارای مجوز نمایندگی و مشاوره هست یا خیر.

مجوز تحصیل چیست؟

نکات قابل توجه برای عبور از مرحله اول دریافت مجوز تحصیل در کانادا

  • اقدامات لازم برای ساکنان موقت سوری و خارج از کشور کانادا:

در صورتی که به طور موقت و سوری مقیم این کشور هستید و یا خارج از کانادا می باشید، می توانید برای تمدید وضعیت اقامتی خود در کانادا به طور رایگان اقدام نمایید. همچنین می توانید وضعیت موقت خود را در کانادا تغییر دهید.

  • تدبیر ویژه برای وضعیت اقامت موقت ایرانیانی که در کانادا هستند:

در صورتی که ایرانی دارای اقامت موقت کانادا می باشید، می توانید برای تمدید نمودن اقامت خود در این کشور به طور رایگان درخواست تمدید شرایط خود را داشته باشید. همچنین می توانید درخواست دهید تا وضعیت اقامت موقت شما در این کشور تغییر کند.

روند تحصیل در کشور کانادا

2: چه کسی می تواند درخواست تحصیل در کانادا داشته باشد؟

در صورتی که شرایط لازم برای تحصیل در کانادا را داشته باشید می توانید به این کشور سفر کنید. در ابتدا باید در DLI ثبت نام نموده و اثبات کنید که پول لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور را دارید. این هزینه ها شامل شهریه تحصیلی، هزینه های زندگی شما و اعضای خانواده ای که همراه شما به این کشور آمده اند، می شود. از طرفی رعایت قانون، نداشتن سابقه کیفری و دریافت نمودن گواهی پلیس (در صورت لزوم) از شرایط ورود به این کشور است. همچنین در صورت نیاز باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرید تا سلامت کامل شما تایید شود. نکته دیگر این است که شما باید به افسر اثبات کنید که پس از اتمام تحصیل این کشور را ترک خواهید کرد.

می توانید مجوز تحصیل در کانادا را از طریق Student Direct Stream سریع تر دریافت نمایید. همچنین اگر مقیم کشور خاصی هستید با ثبت درخواست آنلاین از طریق Student Direct Stream می توانید سریع تر مجوز تحصیل خود را دریافت کنید. مهم ترین مسئولیت شما در طول تحصیل در کشور کانادا این است که شرایط درج شده در مجوز تحصیل را به طور کامل رعایت کنید و به آن احترام بگذارید. در صورتی که این شرایط را نمی پذیرید بهتر است از ادامه این مطالعه خودداری نمایید. زیرا ممکن است شرایطی در مجوز تحصیل شما باشد که برای تغییر آن ها نیاز به تغییر DLI در حساب امن IRCC داشته باشید. برخی از این قوانین عبارتند از:

  • اجازه کار در کانادا
  • اجازه سفر در داخل کانادا
  • تاریخ مشخصی که باید کانادا را ترک کنید
  • جایی که می توانید در آن تحصیل کنید (DLI مشخص شده در مجوز)
  • نیاز به معاینه پزشکی مهاجرت

چه افرادی نیاز به مجوز تحصیل ندارند؟

چه افرادی برای تحصیل در کشور کانادا به مجوز نیاز ندارند؟

همانطور که گفته شد اتباع خارجی برای تحصیل در کانادا به مجوز نیاز دارند. موارد زیر از این قانون مستثنی می باشند:

  • دانش آموزانی که به طور کوتاه مدت (6 ماه یا کمتر) به کانادا می آیند، نیازی به این مجوز ندارند.
  • کارکنان و یا خانواده نمایندگان خارجی که توسط GAC (امور جهانی کانادا) تایید شده اند نیز نیازی به مجوز تحصیل ندارند. بنابراین اگر جزو خانواده و یا کارکنان این نمایندگان هستید نیازی به مجوز ندارید. می توانید با GAC تماس بگیرید و از شرایط خود مطمئن شوید.
  • اعضای نیروهای مسلح خارجی نیز نیازی به دریافت این مجوز ندارند. اگر عضو نیروهای مسلح هستید، ممکن است اعضای خانواده مانند فرزندان خردسال شما برای تحصیل در کانادا به این مجوز نیاز داشته باشند.
  • هندی های ثبت شده در این کشور نیز حتی اگر شهروند کشور دیگری باشند، نیازی به این مجوز ندارند.

وضعیت مجوز تحصیل در کانادا برای کودکان خردسال:

کودکان خردسال نیازی به این مجوز ندارند، مگر آن که:

  • پناهنده یا مدعی پناهجویی این کشور باشند.
  • والدین آن ها پناهنده و یا مدعی پناهجویی کانادا باشند.
  • در مقطع پیش دبستانی، دبستان و یا دبیرستان هستند و والدین آن ها در حال حاضر مجوز کار و یا تحصیل در کانادا را دارند.

* هنگامی که کودکان خردسال به سن بلوغ برسند (18 یا 19 سال، با توجه به استان و منطقه) اگر بخواهند به تحصیل در کانادا ادامه دهند باید مجوز تحصیل دریافت نمایند.

وضعیت اقامت پناهجویانی که دوره زبان و فرهنگ فرانسه را می گذرانند:

برای گذراندن این دوره و ادغام آن با فرهنگ کبک نیازی به دریافت مجوز تحصیل در کانادا نیست. برای واجد شرایط بودن در این دوره ها باید اقامت موقت و یا پناهجو در این کشور باشید.

ساکنان موقتی که دوره ادغام و اسکان را می گذرانند:

این افراد نیز که توسط یک دولت استانی یا منطقه ای برای اقامت در کانادا حمایت (کمک) می شوند، نیازی به دریافت مجوز تحصیل ندارند.

مجوز تحصیل در کانادا

اگر به مجوز تحصیل در کانادا نیاز نیست، چرا آن را دریافت کنیم؟

دو دلیل وجود دارد که موجب می شود افراد بخواهند مجوز تحصیل در کانادا را دریافت کنند، حتی اگر به آن نیازی نداشته باشند.

  1. در صورتی که از قبل مجوز تحصیل در کانادا را دارید ولی وضعیت تحصیلی شما تغییر کرده است. می توانید از همان مجوز فعال برای ادامه تحصیل استفاده نمایید.

به طور مثال: اگر در حال انتقال بین تحصیلی (ابتدایی به متوسطه و پس از متوسطه) هستید و مجوز تحصیلی شما فعال است، نیازی به دریافت مجوز جدید نیست. اما پیش از انقضای مجوز خود باید برای تمدید آن اقدام نموده و وضعیت خود را حفظ نمایید. تا زمانی که منتظر مجوز جدید هستید می توانید به تحصیل خود ادامه دهید. در صورت رد شدن درخواست مجوز باید تحصیل در این کشور را متوقف نمایید.

  1. اگر در داخل یا خارج از محوطه دانشگاه می کنید، به مجوز تحصیل در کانادا نیاز دارید. اگر مجوز تحصیل دارید و دانشجوی تمام وقت DLI شناخته می شوید، می توانید در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنید. البته در صورتی که مجوز تحصیل شما شرایطی داشته باشد که اجازه کار کردن در این کشور را به شما بدهد. عدم وجود مجوز تحصیل به معنای عدم اجازه برای کار کردن شما در این کشور همزمان با تحصیل است. بنابراین باید برای دریافت مجوز کار اقدام کنید.

چه کسی می تواند درخواست تحصیل در کانادا داشته باشد.

3: مدارک لازم برای درخواست تحصیل در کانادا

برای ثبت درخواست مجوز تحصیل در کانادا به این مدارک نیاز دارید:

  • مدارک اثبات پذیرش
  • مدارک اثبات هویت
  • مدارک اثبات توانایی تامین هزینه ها و حمایت مالی

به این مدارک نیز نیازمند هستید:

  • توضیح نامه
  • معاینه پزشکی
  • اظهارنامه سرپرست (برای افرادی که به سن قانونی نرسیده اند)
  • صدور گواهی پذیرش شما در کبک (CAQ)

اسناد دیگر:

در صورتی که برای درخواست در حال انجام از شما اسنادی درخواست شود.

  • اثبات قبولی

مدرسه ای که در آن پذیرش شده اید باید یک نامه برای شما ارسال کند. کپی الکتریکی و یا اصل نامه را باید با مجوز تحصیل در کانادا به همراه داشته باشید.

  • پذیرش دروس پیش نیاز و مشروط

در صورت اینکه مشروط پذیرش شده اید باید دوره های پیش نیاز را بگذرانید. به طور مثال این دوره ها ممکن است انگلیسی و یا فرانسوی (به عنوان زبان دوم) باشد. پیش از آن که بتوانید برنامه تحصیلی اصلی خود را شروع کنید، باید در ابتدا این موارد را تکمیل نمایید. اگر اینگونه باشد تنها مجوز تحصیل شما برای سپری کردن دوره ها به اضافه یک سال صادر می گردد. زمانی که در برنامه اصلی پذیرفته شدید، می توانید برای دریافت مجوز دانشجویی جدید و تمدید اقامت خود در کانادا اقدام نمایید.

  • استثنا

زمانی که عضو خانواده ای هستید که یکی از آن ها درخواست مجوز کار و یا تحصیل در کانادا را دارد و درخواست او پیش از ورود به کانادا به طور کتبی تایید شده است، نیازی به نامه پذیرش ندارید.

  • اثبات هویت

هنگام درخواست مجوز تحصیل در کانادا باید شما و هر کدام از اعضای خانواده که با شما می آیند، مجوز تحصیلی داشته باشید.

  • سند مسافرتی معتبر یا گذرنامه

متقاضیانی که به صورت آنلاین درخواست می دهند باید یک کپی از صفحه اطلاعات در پاسپورت خود را نیز آپلود نمایند. در صورتی که اطلاعات پاسپورت تایید شد اصل آن را برای ما ارسال کنند.

  • دو قطعه عکس جدید در ابعاد پاسپورت

پشت هر دو قطعه باید نام و تاریخ تولد فرد نوشته شود.

شهروندان ایالات متحده می توانند در رابطه با مدارک شناسایی قابل حمل گزینه هایی داشته باشند. ساکنان دائمی ایالات متحده با داشتن یک کارت سبز معتبر (مدرک رسمی و یا معادل آن در ایالات متحده) و یک پاسپورت معتبر از کشور تابعیت خود (یا یک سند معادل) سفر نمایند.

  • توضیح نامه

این نامه کمک می کند تا افسر ویزا بتواند شما و اهدافتان را برای سفر درک کند. به طور کلی این نامه توضیح می دهد که چرا می خواهید در کانادا تحصیل کنید. آیا مسئولیت های خود را به عنوان یک دانش آموز درک کرده اید. بنابراین اگر می خواهید درخواست مجوز تحصیل دهید باید این نامه را داشته باشید. حتی اگر مجبور نباشید که برای برنامه خود مجوز تحصیل دریافت نمایید.

  • گواهی پذیرش کبک

در صورتی که می خواهید بیشتر از 6 ماه در کبک تحصیل نمایید باید این گواهی را داشته باشید. گواهی CAQ توسط دولت کبک صادر میشود و مدرسه می تواند شما را در رابطه با نحوه درخواست این گواهی آگاه نماید.

* اگر می خواهید کمتر از 6 ماه در کبک تحصیل کنید، می توانید بدون داشتن CAQ برای دریافت مجوز تحصیل اقدام نمایید.

  • گواهی پزشکی

اگر شما یکی از شرایط زیر را دارید، ممکن است به معاینه پزشکی نیاز داشته باشید.

  • قصد دارید بیشتر از 6 ماه در کانادا اقامت نمایید.
  • اخیرا به کشور خاصی سفر کرده اید.
  • قصد دارید در مشاغل خاصی مشغول به کار شوید که نیاز به رعایت بهداشت عمومی دارد.
  • اظهارنامه سرپرست (برای فرزندان صغیر)

فرزندان صغیر به سرپرست نیاز دارند. بنابراین باید فرم اعلامیه سرپرستی را به همراه درخواست خود ارائه دهند. این فرم دارای 2 صفحه بوده و کاملا محضری می باشد (توسط دفتر اسناد رسمی امضاء .و مهر شده است). این فرم باید همراه با مجوز تحصیل افراد باشد. سرپرست این افراد در کانادا باید صفحه اول را امضاء نموده و قیم قانونی آن ها در کشور محل تولد نیز صفحه دوم را امضاء نمایند.

  • دیگر اسناد

دستورالعمل های دفتر ویزا را در کشور خود و با توجه به شرایط محلی مورد بررسی قرار دهید. اگر داخل کشور خودتان نیستید، باید وضعیت مهاجرت خود را در کشور مورد نظرتان ثابت نمایید. در صورتی که دولتی سند مسافرتی شما را صادر کرده است نیز به مجوز ورود مجدد نیاز دارید. باید پیش از ورود به کانادا این مجوز را دریافت کنید. همچنین ممکن است به اسناد دیگری نیز نیاز داشته باشید.

از زمانی که برای شروع روند دریافت مجوز تحصیل در کانادا با شما تماس گرفته می شود، حدود یک ماه زمان دارید که مدارک خود را کامل کنید. بنابراین بهتر است پیش از اقدام برای دریافت مجوز تمامی اسناد را آماده نمایید تا در روند کار با مشکل مواجه نشوید.

مدارک و شرایط دریافت مجوز تحصیل در کانادا

شرایط اثبات حمایت مالی برای دریافت مجوز تحصیل در کانادا

برای دریافت مجوز تحصیل در کانادا شما باید ثابت کنید که می توانید از نظر مالی از خودتان و افرادی که از خانواده با شما همراه می شوند تا زمانی که در کانادا هستید، حمایت کنید. این کار را می توانید با استفاده از روش های زیر انجام دهید.

  • پولی که به حساب بانکی کانادایی خود انتقال داده اید.
  • گواهی سرمایه گذاری تضمین شده (GIC) در یکی از موسسات مالی در کانادا ارائه دهید.
  • مدرک نشان دهنده وام دانشجویی و یا تحصیلی از بانک
  • پیش نویس بانکی که نشان می دهد می توانید پول خود را به دلار کانادا تبدیل کنید.
  • صورت حساب بانکی شما در طول 4 ماه گذشته
  • مدرک اثبات کننده اینکه شما می توانید شهریه و هزینه مسکن را پرداخت نمایید.
  • نامه ای رسمی از شخص و یا مدرسه ای که شما را از نظر مالی حمایت می کند.
  • در صورتی که بورسیه تحصیلی دارید و یا در برنامه آموزشی با بودجه در کانادا شرکت دارید، باید مدرکی ارائه دهید که نشان می دهد در داخل کانادا هزینه های شما تامین می شود.

حداقل بودجه مورد نیاز برای حمایت تحصیلی در کانادا

حداقل بودجه ای که برای تحصیل در کانادا برای دانش آموز و هر یک از اعضای خانواده او نیاز است، به شرح زیر می باشد.

خارج از کبک

میزان بودجه مورد نیاز در هر ماه (بدون احتساب شهریه) میزان بودجه مورد نیاز در هر سال (بدون احتساب شهریه) افرادی که به کانادا می آیند
833 دلار کانادا 10000 دلار کانادا شما (دانشجو)
333 دلار کانادا 4000 دلار کانادا اولین عضو خانواده
255 دلار کانادا 3000 دلار کانادا هر کدام از اعضای خانواده

مثال:

در صورتی که شما و 2 نفر از اعضای خانواده می خواهید برای 1 سال به استانی (غیر از کبک) سفر کنید، باید مجموعا 17000 دلار کانادا داشته باشید.

هزینه های زندگی: 10000 دلار برای شما

هزینه های زندگی: 4000 دلار برای اولین فرد خانواده

هزینه های زندگی: 3000 دلار برای عضو دوم خانواده

در کبک

میزان بودجه مورد نیاز در هر ماه (بدون احتساب شهریه) میزان بودجه مورد نیاز در هر سال (بدون احتساب شهریه) افرادی که به کانادا می آیند
547 دلار کانادا 6569 دلار کانادا 1 نفر زیر 18 سال
1095 دلار کانادا 13134 دلار کانادا 1 نفر 18 سال یا بیشتر
1605 دلار کانادا 19264 دلار کانادا 2 نفر 18 سال یا بیشتر
1798 دلار کانادا 21579 دلار کانادا 2 نفر 18 سال به بالا و 1 نفر زیر 18 سال
1941 دلار کانادا 23290 دلار کانادا 2 نفر 18 سال به بالا و 2 نفر زیر 18 سال

در صورتی که کشور شما دارای کنترل های ارزی می باشد، باید اثبات نمایید که صادرات پول برای تمامی هزینه های شما در کانادا مجاز است.

مدارک لازم برای درخواست تحصیل در کانادا

4: نحوه درخواست تحصیل در کانادا

قبل از آمدن به کانادا باید در ابتدا برای دریافت مجوز تحصیل در کانادا اقدام کنید. البته برخی از افراد می توانند داخل کانادا برای درخواست این مجوز اقدام نمایند. در برخی از مواقع نیز می توانید هنگام ورود به این کشور و در بندر ورودی درخواست مجوز دهید. ابتدا باید مطمئن شوید که کدام گزینه برای شما انتخاب بهتری می باشد. فراموش نکنید که برای درخواست این مجوز باید مدارک شما کامل باشد و نامه پذیرش از DLI را نیز به همراه داشته باشید. از طرفی یک توضیح نامه برای هر مدرکی که به دلیل کرونا مفقود شده است نیز آماده کنید. در صورتی که می خواهید در کبک تحصیل کنید باید گواهی پذیرش در کبک معتبری را ارائه دهید. از طرفی مشخص نمایید که می خواهید از کجا (داخل کانادا، خارج و یا بندر ورودی) درخواست خود را ثبت کنید. اگر معلولیتی دارید که مانع از درخواست آنلاین شما می شود، باید حضوری برای ثبت درخواست مجوز اقدام نمایید.

نحوه درخواست تحصیل در کانادا

5: پس از ثبت درخواست چه باید کرد؟

برای لغو کردن درخواست آنلاین مجوز تحصیل در کانادا راهنمایی دریافت نمایید. برای تغییر بیومتریک (اثر انگشت و عکس شما) باید در اسرع وقت اقدام به رزرو وقت کنید تا در روند کار تاخیر ایجاد نشود. در صورتی که نمی توانید در مهلت تعیین شده در نامه دستورالعمل برای بیومتریک قرار ملاقات بگذارید، اقداماتی موقت وجود دارند که به شما کمک می کنند.

در ابتدا باید مجوز تحصیل در کانادا به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا از کامل بودن مدارک مطمئن شویم. اگر مدارک ناقص باشد معمولا بدون پردازش بازگشت می خورد تا مدارک گم شده و یا گم شده تکمیل شود. همچنین ممکن است درخواست ملاقات با مقامات کشورتان را داشته باشیم و یا بخواهیم اطلاعات بیشتری را برای ما ارسال نمایید. از طرفی ممکن است برای تکمیل اطلاعات نیاز به معاینه پزشکی و یا گواهی پلیس باشد. در صورتی که نتوانید تمامی مدارک را به طور همزمان ارسال کنید و یا مدرکی گم شده باشد، می توانید بعدا آن را به صورت آنلاین ارسال نمایید. فراموش نکنید تا زمانی که مدارک شما کامل نباشد، درخواست مجوز تحصیل شما پردازش نخواهد شد. زیرا انتظار برای تکمیل مدارک روند پردازش درخواست شما را به تاخیر می اندازد.

پس از پردازش اطلاعات و مدارک شما، باید تغییراتی که در آدرس، تلفن و … دارید را در درخواست خود به روز نمایید. از ردیاب وضعیت برنامه نیز می توانید برای دریافت به روز رسانی های برنامه خودتان استفاده کنید. برای ایجاد حساب کاربری به شناسه مشتری منحصر به فرد یا UCI و شماره درخواست نیاز دارید. در صورتی که اطلاعات درخواست شما تایید شود، می توانید مجوز تحصیل خود را دریافت نمایید.

دریافت مجوز تحصیل در شرایط مختلف (داخل، خارج و یا بندر ورودی کانادا)

اگر در بندر ورودی و یا داخل کانادا هستید، مجوز تحصیل در کانادا برای شما پست می شود. زمانی که درخواست مجوز تحصیل داده باشید یک نامه برای شما ارسال می شود که نشان می دهد شما مجاز به تحصیل در این کشور هستید. البته فراموش نکنید که این نامه مجوز تحصیل شما نیست. هنگام ورود به کانادا باید این نامه را به همراه داشته باشید و به افسر ویزا نشان دهید. در برخی مواقع ممکن است نیاز به مجوز سفر الکترونیکی (eAT) و ویزای اقامت موقت داشته باشید. در صورت نیاز آن ها نیز برای شما ارسال می شود.

اگر اهل کشوری می باشید که به مجوز سفر الکترونیکی نیاز دارید، یک معرفی نامه حاوی اطلاعات eAT به شما داده خواهد شد. eAT شما مرتبط با پاسپورت شما می باشد و پس از 5 سال و یا تا زمانی که گذرنامه شما معتبر است اعتبار دارد. هر کدام که زودتر صادر شوند، اعتبار مجوز سفر الکترونیکی نیز مطابق با آن اعتبار دارد. مهم ترین نکته این است که پاسپورتی که در زمان درخواست مجوز تحصیل استفاده نموده اید، سفر کنید. در صورتی که اهل کشوری هستید که به ویزای بازدید کننده نیاز دارید نیز ویزا در پاسپورت شما می باشد. این موضوع نشان دهنده این است که چند بار می توانید به کانادا سفر کنید و قبل از اتمام اعتبار ویزا باید وارد این کشور شوید.

در صورتی که مقیم دائم و قانونی ایالات متحده هستید می توانید با یک کارت سبز معتبر و یک پاسپورت معتبر از کشور تابعیت خود سفر کنید. می توانید اسناد و مدارک معادل آن ها را نیز ارائه دهید. اگر برای مجوز تحصیل در این کشور اقدام کرده اید و یا واجد شرایط در داخل کانادا هستید، مجوز به آدرس شما در داخل کانادا ارسال خواهد شد. برای دنبال کردن دستورالعمل های درخواست مجوز از داخل کانادا می توانید فرم درخواست مجوز خود را از داخل این کشور بسازید. اگر درخواست شما تایید شود، تاییدیه آن برای شما ارسال می گردد، که نشان می دهد مجاز به تحصیل در کانادا هستید. به این تاییدیه معرفی نامه بندر ورودی گفته می شود. زمانی که این نامه را دریافت می نمایید باید کانادا را ترک کرده و هنگام دریافت مجوز تحصیل برای بازگشت به کانادا اقدام کنید.

مجوزهای کار تعاونی در درخواست مجوز تحصیل در کانادا

اگر برای دریافت مجوزهای کار تعاونی به عنوان بخشی از مجوز تحصیل در کانادا درخواست داده اید ولی تنها مجوز تحصیل دریافت نموده اید، باید دستورالعمل های نحوه درخواست را بررسی نمایید. در صورتی که درخواست شما رد شده است، نامه ای برایتان ارسال می شود که دلیل رد درخواست در آن مشخص شده است. معمولا دلایل زیر موجب می شوند تا درخواست شما رد شود.

  • مدارکی ارائه دهید که نشان می دهد پول کافی جهت حمایت مالی از خود در طول تحصیل در کانادا را ندارید.
  • زمانی که به معاینه پزشکی نیاز داشته باشید.
  • هنگامی که نتوانید افسر ویزا را متقاعد نمایید که هدف اصلی شما از تحصیل در کانادا چیست. یا اینکه نتوانید او را متقاعد نمایید که پس از اتمام تحصیل این کشور را ترک خواهید کرد.

برای درک بهتر دلیل رد شدن درخواست خود می توانید با دفتر ویزا تماس گرفته و دلیل رد شدن درخواست خود را بررسی کنید.

پس از ثبت درخواست چه باید کرد؟

6: برای ورود به کشور کانادا آماده شوید.

پیش از آن که به کانادا بروید، باید راهنمای قبل از سفر را به همراه تمامی نکات و اطلاعات زندگی دانشجویی در این کشور مطالعه نمایید. برای مطمئن شدن از ورود راحت به این کشور بهتر است اطلاعات آژانس خدمات مرزی کانادا را نیز که برای دانشجویان بین المللی می باشد، مطالعه کنید.

فراموش نکنید که چارچوب زمانی مشخصی برای ورود شما به این کشور پیش از شروع تحصیل در کانادا مشخص نشده است. تنها باید زمانی را انتخاب نمایید که بتوانید قبل از شروع تحصیل برای زندگی در این کشور آماده شوید. توجه داشته باشید که تا زمان شروع تحصیل مجاز به کار در داخل و یا خارج دانشگاه نیستید.

در صورتی که می خواهید موسسه آموزشی خود را تغییر دهید، باید پس از دریافت مجوز تحصیل در کانادا، یک درخواست مجوز تحصیلی جدید درخواست دهید. این مجوز با نامه پذیرش تایید و ارسال می گردد. از طرفی باید تمامی هزینه های درخواست مجوز جدید را نیز بپردازید.

هنگامی که به کانادا رسیدید، چه کاری باید انجام دهید؟

زمانی که به کانادا رسیدید با افسر خدمات مرزی ملاقات خواهید کرد. باید او را مطمئن کنید که شرایط اولیه برای تحصیل در کانادا را دارید. برای ورود به این کشور باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

  • یک نامه مسافرتی معتبر مانند پاسپورت باید همراه شما باشد.
  • هنگام تایید درخواست مجوز تحصیل یک تاییدیه برای شما ارسال می شود. این تاییدیه یک شماره مرجع دارد که برای صدور مجوز تحصیل از آن استفاده می شود. این شماره را در زمان ورود به کانادا باید ارائه دهید.
  • یک کپی از نامه پذیرش از موسسه آموزشی معتبر نیز باید به همراه داشته باشید.
  • نامه های مرجع و یا مدارک دیگری که اداره ویزا به شما گفته نیز باید با شما باشد.
  • به همراه داشتن مجوز سفر الکترونیکی معتبر، ویزای اقامت موقت معتبر، کارت سبز معتبر (یا سند معادل آن در ایالات متحده) و یا یک سند مسافرتی معتبر دیگر
  • اگر مجوز سفر الکترونیکی یا eAT معتبر دارید، باید به پاسپورتی که همراه با مجوز تحصیل از آن استفاده می نمایید، پیوند داده شود.
  • به همراه داشتن پول کافی برای اقامت در کانادا (وابسته به این که می خواهید در هتل بمانید، منزل دوستان و اقوام می مانید، مدت زمان اقامت و …)

افسر خدمات مهاجرت را متقاعد نمایید.

برای ورود به کانادا باید افسر مهاجرت را در موارد زیر متقاعد نمایید.

  • باید اثبات نمایید که روابطی دارید که باعث می شوند شما به کشور خود باز گردید. مانند شغل، خانه، خانواده، دارایی های مالی و …
  • باید اثبات کنید که پس از اتمام دوره تحصیل به کشور خود باز خواهید گشت.
  • باید نتایج پزشکی مهاجرت معتبری را به همراه داشته باشید. (در صورت نیاز)

آزمون شما به مدت 12 ماه از زمانی که آن را دریافت می نمایید اعتبار دارد. از طرفی روز ورود به کانادا باید معتبر باشد. در صورتی که پیش از ورود به کانادا آزمون شما منقضی شده باشد، باید مجدد معاینه پزشکی انجام دهید. حتی اگر معرفی نامه شما هنوز معتبر باشد، باید این کار معاینه پزشکی مجدد انجام شود.

  • به افسر مهاجرت ثابت کنید که پس از اتمام زمان اقامت خود این کشور را ترک خواهید کرد.

ممکن است موسسه آموزشی شما بخواهید ورود خود را به کانادا اثبات نمایید. در صورتی که برای ورود به کانادا به مدرک نیاز دارید، باید مطمئن شوید که افسر مهاجرت پیش از خروج از گمرک کانادا پاسپورت شما را مهر زده است. از طرفی می توانید از طریق کیوسک بازرسی اولیه پاسپورت خود را مهر کنید.

عدم پذیرش:

ورود برخی از افراد به کانادا غیر قابل پذیرش است. این افراد اجازه ورود به خاک کانادا را ندارند. چند مورد وجود دارد که می تواند منجر به عدم پذیرش شما توسط دولت کانادا شود. مشارکت در فعالیت های مجرمانه، جنایات سازمان یافته و نقض حقوق بشر از اصلی ترین آن ها هستند. همچنین ممکن است به دلایل امنیتی، بهداشتی و یا مالی اجازه ورود به این کشور را نداشته باشید. بنابراین بهتر است در رابطه با عدم پذیرش توسط دولت کانادا بیشتر بدانید.

برای ورود به کشور کانادا آماده شوید.

7: نکات قابل توجه هنگام تحصیل در کانادا

اگر به عنوان یک دانشجوی بین المللی مشغول تحصیل در کانادا هستید، باید نسبت به شرایط مجوز تحصیل خود آگاه باشید. همچنین اطلاعات خود را از نمایه حساب آنلاین خود به روز نگه دارید. در صورتی که برنامه تحصیلی شما به زودی تمام می شود، باید بدانید که چه مدت می توانید در کانادا بمانید. از طرفی باید مطلع شوید که اگر می خواهید بیشتر در این کشور بمانید، باید چه کاری انجام دهید. در صفحه نمایه حساب آنلاین خود می توانید موارد زیر را مشاهده نمایید.

  • به روز رسانی اطلاعات نمایه شما
  • تغییر موسسه آموزشی یا مدرسه
  • به روز رسانی اطلاعات تماس و اسناد شما
  • تغییر شرایط مجوز تحصیلی
  • مدت زمان اعتبار مجوز تحصیلی
  • در صورتی که در حال گذراندن دوره های پیش نیاز هستید
  • اگر مجوز تحصیلی شما پیش از اتمام تحصیلات شما منقضی می گردد
  • در صورتی که پیش از انقضای مجوز تحصیلی باید تحصیلات خود را به اتمام برسانید
  • مدت زمان اقامت شما در کانادا بعد از فارغ التحصیلی

زمانی که اطلاعات نمایه شما تغییر کند، باید آن را در حساب آنلاین خود نیز به روز نمایید. بنابراین ممکن است لازم شود تا نمایه خود را نیز به روز نمایید.

تغییر مجوز تحصیل در کانادا

نکات قابل توجه هنگام تغییر مدارس در زمان تحصیل در کانادا

برای تغییر مدارس در مجوز تحصیلی باید اسناد و اطلاعات تماس خود را به روز نمایید. قبل از اینکه مدرسه و یا برنامه تحصیلی خود را تغییر دهید، باید تمامی شرایط مجوز تحصیل خود را داشته باشید. بنابراین شما باید موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) را در مجوز خود مشخص کرده باشید. به طور کلی باید در تمامی شرایط اطلاعات حساب آنلاین خود را به روز نگه دارید. آیا دانش آموز می تواند پس از دوره متوسطه موسسه خود را تغییر دهد. یا اینکه دانش آموزی که مجوز کار تعاونی دارد می تواند پس از دوره دبیرستان برنامه تعاونی دیگری را انتخاب نماید. شما برای تغییر مدرسه باید اسناد خود را به روز نگه دارید. برخی از این اطلاعات عبارتند از:

اطلاعات تماس:

باید اطلاعات تماس در مجوز تحصیلی خود را به روز نگه دارید. در صورتی که اطلاعات تماس شما تغییر کرده است، می توانید از فرم موجود در وب سایت برای به روز رسانی آن استفاده نمایید.

معاینات پزشکی:

در صورتی که قصد دارید در طول تحصیل در کانادا این کشور را ترک کنید، باید برای بازگشت به کانادا معاینه پزشکی مهاجرتی جدید (IME) دریافت نمایید.

اگر شما اهل کشوری هستید که برای ورود به کانادا باید IME معتبر داشته باشید، باید بررسی کنید که برای ورود مجدد به این کشور به عنوان یک دانشجوی بین المللی به IME جدید نیاز دارید یا خیر؟

زیرا ممکن است IME شما منقضی شده باشد و یا در طول مدتی که خارج از کانادا هستید IME شما منقضی شود.

تغییر شرایط مجوز تحصیل در کانادا

اگر می خواهید شرایط مجوز تحصیلی خود را تغییر دهید باید برای درخواست این کار اقدام نمایید. برای این کار بهتر است اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط مجوز تحصیل خود بیابید. همچنین بررسی کنید مجوز تحصیل شما چه مدت اعتبار دارد. معمولا اعتبار مجوز تحصیل معادل دوره تحصیلی شما به اضافه 90 روز می باشد. این 90 روز به شما اجازه می دهد تا بتوانید خودتان را برای ترک کردن کانادا و یا اقدام برای تمدید نمودن دوره اقامت خود آماده کنید. به طور کلی مدت زمانی که شما می توانید پس از اتمام دوره تحصیلی در کانادا اقامت داشته باشید، به موارد زیر بستگی دارد.

  • آیا در حال گذراندن دوره های پیش نیاز هستید؟
  • مجوز تحصیلی شما پیش از اتمام دوره تحصیلی منقضی می شود؟
  • آیا قبل از اتمام اعتبار مجوز تحصیلی، تحصیلات شما به پایان می رسد؟

اگر در حال گذراندن دوره های پیش نیاز هستید:

ممکن است موسسه آموزشی قبل از پذیرش از شما بخواهد تا در برنامه اصلی تحصیل خود دوره هایی را بگذرانید(قبولی مشروط دارید). در این صورت به اعتبار مجوز تحصیلی شما یک سال برای گذراندن این دوره ها اضافه می شود. هنگامی که در برنامه اصلی تحصیل خود پذیرفته شدید، می توانید به عنوان یک دانشجو برای تمدید مدت زمان اقامت خود اقدام کنید.

در صورتی که مجوز تحصیلی شما پیش از اتمام دوره تحصیل منقضی شده است:

اگر مجوز تحصیلی شما قبل از اینکه تحصیلات شما به اتمام برسد، منقضی می شود باید به عنوان دانشجو برای تمدید مدت اقامت خود اقدام نمایید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، باید تحصیل خود در کانادا را متوقف نموده و این کشور را ترک کنید.

اگر قبل از اتمام اعتبار مجوز تحصیلی، تحصیلات شما تمام می شود:

در این صورت بدون در نظر گرفتن زمان اعتباری که روی مجوز تحصیلی درج شده است، شما تنها 90 روز پس از اتمام تحصیل مجاز به اقامت در کانادا هستید. به طور کلی تحصیلات شما به طور رسمی زمانی به اتمام می رسد که موسسه آموزشی برای اولین بار پایان دوره تحصیلی شما را با استفاده از یکی از روش های زیر به اطلاع شما برساند:

  • نامه تکمیل
  • رونوشت
  • مدرک یا دیپلم

به طور کلی باید مدرکی ارائه دهید که تاریخ اتمام تحصیل شما را اطلاع دهد و یا تاریخی که نشان دهد مدرک خود را دریافت نموده اید. در صورتی که مدرک ارائه ندهید، تاریخ اولین صدور در سند لحاظ می شود و ممکن است تاریخ اعلام شده توسط مدرسه تایید گردد.

* در صورتی که پس از فارغ التحصیلی در کانادا کار کنید، ممکن است بتوانید به طور موقت و یا دائم به کار و زندگی در این کشور ادامه دهید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

درباره ما

موسسه‌ی ایلیاویزا با بیش از ۱۰ سال سابقه و بیش از هزار پرونده موفق در امر مهاجرت، صادقانه آماده همراهی شماست. این موسسه توسط علی یمینی قائشی، وکیل رسمی مهاجرت و مدرس حوزه مهاجرت در دانشگاه‌های معتبر کانادا مدیریت می‌شود. 

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه