ایلیا ویزا

logo

تماس برای هماهنگی مشاوره  ۰۲۱۸۶۰۳۱۳۲۶

نحوه تمدید اقامت در کانادا

اسناد و مدارک مورد نیاز برای تمدید اقامت در کانادا

تمدید اقامت در کانادا برای افرادی که به این کشور سفر می‌کنند یک مسئله رایج است. به هرحال کانادا، یکی از کشورهای بزرگ و جذاب جهان است و شاید دوست داشته باشید بیش از آنچه قبلا برنامه ریزی کرده اید در این کشور بمانید. این تصمیم به اقامت موقت شما در کانادا مربوط می شود و خوشبختانه تدابیر ویژه ای برای اقامت موقت ایرانیان در کانادا از جانب دولت این کشور اندیشیده شده است. در کل، اگر به عنوان یک ایرانی به کانادا سفر کرده اید و در حال حاضر به صورت موقت در این کشور اقامت دارید می توانید به دو شیوه برای تمدید اقامت خود در کانادا درخواست دهید؛ اولین شیوه این است که اقامت موقت فعلی خود را تمدید کنید و دومی اینکه وضعیت اقامت موقت خود را تغییر دهید.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای تمدید اقامت در کانادا، ویزیتور رکورد

هنگامی که برای اولین بار به عنوان یک توریست (Visitor) به کانادا می آیید، از یکی از  مدارک زیر برای ورود استفاده خواهید کرد: گذرنامه یا مدرک مسافرتی معتبر، ویزای ویزیتور (نام دیگر آن ویزای اقامت موقت است) یا  مجوز سفر الکترونیکی eTA. به هر حال اگر می خواهید اقامت خود را در کانادا به عنوان یک توریست تمدید کنید و بیشتر در کانادا بمانید، باید برای مدرکی  موسوم به ویزیتور رکورد درخواست دهید. دقت کنید که ویزیتور رکورد با ویزا فرق می کند پس این دو را نباید معادل هم بدانید. در واقع ویزیتور رکورد

مدرکی است که به کمک آن می‌توانید برای مدتی بیشتری در کشور کانادا بمانید. بر روی ویزیتور رکورد تاریخ خروج جدیدی زده می شود و شما در آن تاریخ جدید، کانادا را ترک خواهید کرد.

تمدید اقامت در کانادا؛ تمدید اقامت موقت با درخواست برای ویزیتور رکورد

 زمان درستِ درخواست دادن برای ویزیتور رکورد

قبل از اینکه اقامت فعلی شما به پایان برسد، باید درخواست ویزیتور رکورد خود را ارسال کنید. شاید مطمئن نباشید در چه زمانی اقامت موقت فعلی شما به پایان می رسد. در این صورت می‌توانید بر روی جملۀ ببینید که چقدر می توانید در کانادا بمانید کلیک کنید.  البته در ادامه این نوشته نیز در این باره صحبت شده است.

خروج و بازگشت مجدد به کانادا

همانطور که گفتیم ویزیتور رکورد مدرکی است که به کمک آن می‌توانید مدت بیشتری در کانادا بمانید. منتها این مدرک، تضمین نمی کند که در صورت ترک این کشور بتوانید دوباره به آن وارد شوید. اگر می‌خواهید بعد از اقامت در کانادا از آنجا به کشور دیگری مانند آمریکا بروید و سپس دوباره به کانادا بازگردید به یک ویزای ویزیتور جدید یا eTA جدید نیاز خواهید داشت. برای درک بهتر این موضوع شرایط ورود مجدد به کانادا را مطالعه کنید.

چه کسانی میتوانند برای ویزیتور رکورد اپلای کنند.

گروه اول از کسانی که می‌توانند برای ویزیتور رکورد درخواست دهند افرادی هستند که تمایل به تمدید اقامت در کانادا به عنوان توریست را دارند. گروه بعدی افرادی هستند که نوع مجوز اقامت خود را از مجوز تحصیل یا کار به ویزیتور رکورد تغییر می‌دهند. در کل، فرقی ندارد که با چه مدرکی وارد کانادا شده اید. اگر علاقمند به تمدید اقامت در کانادا به عنوان توریست هستید نیاز به یک ویزیتور رکورد خواهید داشت.

زمان درست اپلای کردن

چه میل به تمدید اقامت در کانادا به عنوان توریست داشته باشید و چه بخواهید مجوز کار یا تحصیل خود را به ویزیتور رکورد تغییر دهید فرقی نمی کند؛ باید حداقل 30 روز قبل از اتمام اقامت موقت خود برای ویزیتور رکورد اپلای کنید. تاریخ اتمام اقامت موقت شما واضح است. تنها کافیست به مهرِ روی پاسپورت خود نگاه کنید. البته این تاریخ با تاریخ درج شده در ویزای ویزیتور شما فرق دارد. در صورتی که پاسپورت شما مهر نخورده است تاریخ اتمام اقامت شما 6 ماه بعد از روز ورودتان به کانادا خواهد بود. تاریخ اتمام اقامت، همچنین می تواند مصادف با انقضای مجوز تحصیل، کار یا ویزیتور رکورد شما باشد.

زمان درست اپلای کردن برای ویزیتور رکورد

نحوه اپلای کردن برای ویزیتور رکورد و تمدید اقامت در کانادا

اگر می‌خواهید پذیرش درخواست شما برای تمدید اقامت در کانادا به تاخیر نیفتد قبل از هر چیز باید تاریخی را برای ارائه اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و عکس خود)  رزو کنید. در مورد نحوه ارائه اطلاعات بیومتریک، بیشتر بیاموزید. بعد از این مسئله بدانید که اغلب برای تمدید اقامت در کانادا به عنوان توریست  و برای دریافت ویزیتور رکورد باید به صورت آنلاین درخواست دهید. نکته دیگر اینکه اگر قصد سفر به خارج از کانادا مثلا به آمریکا را دارید باید شرایط ورود و بازگشت مجدد به کانادا را داشته باشید.

درخواست آنلاین

وقتی به صورت آنلاین برای ویزیتور رکورد و تمدید اقامت در کانادا اپلای می‌کنید، ما درخواست شما را فوراً دریافت می‌کنیم. این مسئله سبب می شود که سریع‌تر به درخواست شما پاسخ دهیم. البته اگر قبلا به صورت نامه، اپلای کرده اید لازم نیست مجدداً به صورت آنلاین هم این کار را تکرار کنید.

چرا اپلای کردن آنلاین برای شما بهتر است؟

اگر به صورت آنلاین برای تمدید اقامت در کانادا اپلای کنید دیگر لازم نیست نگران هزینه پیک یا زمان تحویل درخواست توسط پست باشید. درخواست شما فورا به بخش مربوطه تحویل داده خواهد شد و طبیعتا سریعتر پردازش می شود. به علاوه وقت بیشتری برای بررسی و اطمینان از صحت و کامل بودن درخواست خود دارید. نکته دیگر این است که می‌توانید همراه با درخواست، سایر مدارک ضروری را نیز به سرعت ارسال کنید. به علاوه در اپلای کردن آنلاین، یک حساب آنلاین خواهید داشت که در آن آپدیت‌های مربوط به وضعیت درخواست خود را مستقیماً دریافت خواهید کرد.

مراحل اپلای کردن آنلاین برای تمدید اقامت در کانادا

مرحله اول؛ مطمئن شوید که هر چیزی را که برای تمدید اقامت در کانادا بدان نیاز است در اختیار دارید.  از جمله : کارت اعتباری یا نقدی معتبر  و یک دوربین یا  اسکنر  برای ساخت کپی الکترونیکی از مدارک.

مرحله دوم، به خوبی دستورالعمل ها را بخوانید.

اگر به صورت آنلاین برای تمدید اقامت در کانادا اپلای می کنید باید بخش راهنمای دستورالعمل ها را قبل از تکمیل درخواست خود بخوانید. این راهنما نحوه تکمیل هر فیلد در فرم اپلای را به شما توضیح می دهد. دارندگان پاسپورت ونزوئلا ممکن است مجبور شوند مراحل اضافی اپلای کردن را طی کنند.

اپلای کردن آنلاین برای ویزیتور رکورد کانادا

مرحله سوم: از قبل پاسخ های خود را آماده کنید.

قبل از اینکه فرم های خود را آپلود کنید، باید به چند سوال به درستی پاسخ دهید. از این پاسخ ها برای ساخت یک چک لیست مدارک شخصی برای خودتان استفاده خواهد شد. مثلا یکی از سوالاتی که برای درخواست ویزیتور رکورد، باید به صورت آنلاین به آن جواب دهید این است؛ «دوست دارید در کانادا چه کاری انجام دهید؟»، شما باید جواب دهید «بازدید». هنگامی هم که از شما پرسیده شد کشور یا منطقه فعلی محل سکونت شما چیست، باید کانادا را انتخاب کنید.

مرحله چهارم : حساب آنلاین خود را ایجاد کرده یا اگر از قبل حسابی دارید به آن لاگین شوید.

در اپلای کردن آنلاین برای تمدید اقامت در کانادا به یک حساب کاربری نیاز دارید. شما می‌توانید از حساب خود برای پرداخت هزینه ها، ارسال درخواست و پیگیری وضعیت درخواست استفاده کنید.

مسئله پایان معافیت بیومتریک برای متقاضیان اقامت موقت در کانادا

از 23 فوریه 2023، برای افرادی که هنگام درخواست برای اقامت موقت، اطلاعات بیومتریک خود را ارائه می‌دهند برخی از شرایط تغییر کرده است. درباره الزامات بیومتریک جدید برای متقاضیان اقامت موقت در کانادا بیشتر بدانید.

اگر قادر به اپلای کردن آنلاین نبودید.

شما می‌توانید به صورت کاغذی و به شکل نامه نیز اپلای کنید مثلا اگر نمی دانید چگونه به صورت آنلاین اپلای کنید یا مشکلی در برنامه آنلاین مربوطه وجود دارد می‌توانید به شکل نامه، درخواست خود را ارسال کنید. آنچه که در صورت ناتوانی در اپلای کردن آنلاین باید انجام دهید.

بعد از اپلای کردن برای تمدید اقامت در کانادا، ارائه اثر انگشت و عکس (اطلاعات بیومتریک)

اگر می‌خواهید پذیرش درخواست شما برای تمدید اقامت در کانادا به تاخیر نیفتد قبل از هر چیز باید تاریخی را برای ارائه اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و عکس خود)  رزو کنید. در مورد نحوه ارائه اطلاعات بیومتریک، بیشتر بیاموزید.

اگر زمان پردازش درخواست شما سپری شده است، می توانید با استفاده از این فرم با ما تماس بگیرید. در بخش نوع درخواست یا پرسش، یکی از گزینه‌های اقامت موقت آنلاین یا روی کاغذ را انتخاب کنید.

پذیرش درخواست ویزیتور رکورد نیاز به ارسال اطلاعات بیومتریک دارد

در شرایطی که اقامت موقت شما منقضی شده باشد.

شاید برای تمدید اقامت در کانادا اپلای کنید و به هر دلیلی پردازش درخواست شما خیلی طول بکشد و تاریخ خروج شما از کانادا فرابرسد. در این شرایط به شرطی که قبل از تاریخ مقررِ خروج خود برای تمدید اقامت در کانادا اپلای کرده باشید می‌توانید تا زمانی که تصمیمی در مورد درخواست شما گرفته شود، به طور قانونی در کانادا بمانید. در این شرایط شما اقامت خود را حفظ کرده اید.

سفر به خارج از کانادا

اقامت موقتِ خارج از کانادا: آنچه برای ورود مجدد به کانادا لازم دارید.

به یاری ویزیتور رکورد می‌توانید مدت بیشتری در کانادا بمانید. منتها این مدرک تضمین نمی کند در صورت ترک این کشور بتوانید دوباره به آن وارد شوید. اگر می‌خواهید بعد از اقامت در کانادا از آنجا به کشور دیگری مانند آمریکا بروید و سپس دوباره به کانادا بازگردید باید شرایط ورود مجدد به کانادا را داشته باشید.

مسافرانی که برای بازگشت مجدد به کانادا به ویزا نیاز دارند.

هر بار که می خواهید وارد کانادا شوید به ویزای ویزیتورِ معتبر نیاز خواهید داشت. مگر اینکه مستقیماً از ایالات متحده، سنت پیر و میکلون به کانادا باز گردید. در هر صورت، اگر با اطمینان نمی دانید که برای بازگشت به کانادا نیاز به ویزای مجدد دارید یا خیر به این لینک بروید؛ درک اینکه به ویزا نیاز دارید یا خیر.

دانشجویان و کارگران

اگر کارگر یا دانشجو هستید و تمام شرایط زیر را با هم دارید میتوانند از داخل کانادا برای ویزای ویزیتور جدید اپلای کنید؛

هم اکنون در کانادا هستید.

از قبل دارای مجوز تحصیل یا کار معتبرید

قصد ترک کانادا و بازگشت مجدد به این کشور را دارید

ویزای ویزیتور فعلی شما منقضی شده یا تنها برای یک بار ورود معتبر بوده است.

درخواست ویزای ویزیتور از داخل کانادا

دانشجویان در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند از داخل کانادا درخواست ویزای ویزیتور کنند

مسافرانی که از اخذ ویزای مجدد، معاف هستند.

ممکن است در زیرمجموعۀ مسافرانی قرار گیرید که از گرفتن ویزای ویزیتور مجدد برای بازگشت به کانادا معاف هستند. منتها باید بدانید که در این شرایط، مدارکی که برای ورود مجدد به کانادا نیاز دارید به نحوه سفر بازگشتی شما بستگی دارند. مثلا:

بازگشت به کانادا با هواپیما و به فرودگاه های این کشور

اگر از قبل مجوز سفر الکترونیکی  (eTA) دارید، همین مدرک برای بازگشت شما به کانادا کافیست و نیازی به ویزای مجدد نیست. البته میزان اعتبار eTA، 5 سال یا تا تاریخی است که گذرنامه مرتبط با eTA شما اعتبار داشته باشد. در سفرهای هوایی باید دقت کنید که حتما با با گذرنامه ای سفر کنید که با eTA شما مرتبط است.

بازگشت به کانادا با قطار، اتوبوس، قایق و کشتی کروز

اگر بعد از تمدید اقامت در کانادا و خروج از این کشور بخواهید با وسایل نقلیه فوق به کانادا بازگردید فقط به گذرنامه یا سند مسافرتی معتبر نیاز خواهید داشت.

بازگشت شهروندان ایالات متحده

شهروندان ایالات متحده برای بازگشت به کانادا بعد از تمدید اقامت در کانادا، معمولا تنها به پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر نیاز دارند.

بازگشت اعضای NEXUS

اعضای NEXUS در بازگشت هوایی به فرودگاه های کانادا یا بازگشت با ماشین، قطار، اتوبوس و قایق، قادر هستند تنها از کارت عضویت خود استفاده کنند.

بازگشت اعضای FAST

اعضای FAST در هنگام بازگشت به کانادا با ماشین، قطار اتوبوس و قایق می توانند از کارت عضویت خود استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آژانس خدمات مرزی کانادا مراجعه کنید.

برخی از افراد و گروه ها برای بازگشت به کانادا نیاز به ویزا ندارند

 سوالات مرتبط با تمدید اقامت در کانادا

چه مدت می توانم به عنوان یک توریست، اقامت موقت در کانادا داشته باشم؟

اگر مجوز ورود به کانادا را دارید، ممکن است بتوانید در حدود 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشید. بر روی مهری که به پاسپورت شما می‌خورد تاریخ خروجتان از کانادا نوشته خواهد شد. اگر پاسپورت شما مهر نخورده، می توانید از روز ورود به کانادا تا زمان انقضای پاسپورت خود به مدت 6 ماه در این کشور اقامت کنید. اگر می خواهید به تمدید اقامت در کانادا اقدام کنید باید حداقل 30 روز قبل از پایان مدت اقامت خود برای تمدید، اپلای کنید.

ویزای سینگل و چند بار ورود چه فرقی با هم دارند؟

افرادی که قصد تمدید اقامت در کانادا و سفر در هنگام اقامت در این کشور را دارند اغلب در مورد ویزای سینگل و چند بار ورود هم سوال دارند. همانطور که از اسامی این ویزاها مشخص است ویزای سینگل صرفا برای یک بار سفر و ویزای چند بار ورود برای چند بار سفر به کاناداست. البته اینکه کدام ویزا به شما داده می‌شود بستگی به شرایط شما دارد.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

درباره ما

موسسه‌ی ایلیاویزا با بیش از ۱۰ سال سابقه و بیش از هزار پرونده موفق در امر مهاجرت، صادقانه آماده همراهی شماست. این موسسه توسط علی یمینی قائشی، وکیل رسمی مهاجرت و مدرس حوزه مهاجرت در دانشگاه‌های معتبر کانادا مدیریت می‌شود. 

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه