ایلیا ویزا

logo

تماس برای هماهنگی مشاوره  ۰۲۱۸۶۰۳۱۳۲۶

پروسه اسپانسرشیپی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ در کانادا

برنامه‌ی اسپانسرشیپی پدر و مادر و سایر اعضای خانواده مانند پدربزرگ و مادربزرگ (Parents and Grandparents Program)، یکی از جمله برنامه های محبوب میان مهاجران در کانادا است. این برنامه به علاقه مندان و کسانی که شرایط حمایت مالی از خانواده خود را دارند اجازه می دهد تا برای آنها اقامت دائم بگیرند. در این مطلب به طور کامل و دقیق به توضیح این برنامه و شرایط آن پرداخته ایم.

اسپانسرشیپی پدر و مادر.

اسپانسرشیپی پدر و مادر در کانادا

اگر فرم اسپانسرشیپی پدر و مادر یا  interest to sponsor را پر کرده‌اید، سپس از شما دعوت شده است که برای دریافت پذیرش درخواست دهید، می توانید اسپانسرشیپی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ خود را بر عهده بگیرید. به واسطه این برنامه، آنها می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. اصولا دو مرحله در پروسه ثبت درخواست «اسپانسرشیپ والدین کانادا» وجود دارد که باید به ترتیب تکمیل شوند.

  • درخواست حمایت مالی از والدین.
  • درخواست دریافت اقامت دائم برای والدین.

در صورت تایید دو درخواست مذکور، شما به عنوان اسپانسر باید تعهدنامه ای را امضا کنید. در این تعهد نامه قید می شود که وظیفه شما به عنوان اسپانسرشیپ، حمایت از کدام‌یک از اعضای خانواده تان است.

چه کسانی می توانند اسپانسرشیپی پدر و مادر را اخذ کنند؟

قبل از ارسال درخواست باید ببینید که آیا توان مالی لازم جهت اسپانسرشیپی پدر و مادر، مادربزرگ و پدربزرگ خود را دارید یا خیر. میزان درآمد ماهانه شما می‌بایست ثابت و بسیار بالا باشد. باید در فرم درخواست ذکر کنید که از پس مخارج والدین و اعضای خانواده‌تان بر می‌آیید و می توانید شرایط پایداری را برای آنها فراهم کنید. داشتن شرایط اولیه‌ی زیر برای اسپانسرشیپی پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ ضروری است.

  • فرم درخواست را ارسال کرده اید و از شما جهت اپلای اسپانسرشیپی پدر و مادر، دعوت شده است.
  • حداقل 18 سال سن دارید.
  • در کانادا اقامت دارید.
  • یک شهروند کانادایی و ساکن در این کشور هستید.
  • پول و سرمایه کافی برای حمایت از اعضای خانواده‌تان را دارید. برای اینکه ثابت کنید می توانید از پس ِمخارج آنها برآیید، باید مدارک مربوط به اثبات میزان درآمد ماهانه‌ی خود را ارائه کنید.
  • نکته: برای اسپانسرشیپی پدر و مادر لزومی به داشتن همسر یا پارتنر قانونی نیست. در صورتی که ازدواج کرده اید می توانید با کمک وی و ترکیب کردن ِدرآمدهایتان، اسپانسرشیپی والدین تان را برای اقامت در کانادا بر عهده بگیرید.
  • شما باید برای اسپانسرشیپی پدر و مادر حتما الزامات قانونی تعیین شده در «قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان» را رعایت کنید. در صورت رعایت این قوانین اجازه دارید درخواست اقامت دائمِ آنها را ثبت کنید.

اسپانسرشیپ والدین کانادا.

اسپانسرشیپی برای کسانی که خارج از استان کبک زندگی می کنند.

کسانی که خارج از استان کبک هستند، برای اینکه اسپانسرشیپی پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود را بر عهده بگیرند باید تعهد نامه امضا کنند. این تعهد نامه آنها را ملزم می کند تا به مدت 20 سال از اعضای خانواده‌شان حمایت مالی کنند. این حمایت باید تا زمانی که افراد مورد نظر اقامت دائم می‌گیرند، ادامه داشته باشد. همچنین هرگونه کمک اجتماعی استانی که از سمت دولت برای اعضای خانواده شخص متقاضی ارسال می شود، باید در آینده طی بازپرداخت به صورت کامل پس داده شود.

شایان ذکر است که شخص متقاضی به عنوان اسپانسرشیپ و اعضای خانواده‌ی تحت ِحمایت او باید در طور دوره خاصی مسئولیت های تازه‌ای را برعهده بگیرند. این قانون، تحت عنوان قراردادِ “sponsorship agreement” شناخته می شود. متقاضی باید نیاز های اساسی اعضای خانواده‌ی خود را تقبل کند. از جمله این نیاز ها می توان به غذا، لباس، خدمات رفاهی، مسکن، خرید لوازم خانگی، مراقبت های بهداشتی که تحت پوشش بیمه سلامت عمومی نیستند (مثل چشم پزشکی و دندان پزشکی) و … اشاره کرد.

متقاضی اسپانسرشیپی پدر و مادر، باید تمام تلاش خود را برای حمایتِ مالی از اعضای خانواده انجام دهد. وی باید حمایت خود را تا مدتی که آنها بتوانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، ادامه دهد. در مواردی که طلاق، بیکاری، شکاف های خانوادگی، تغییر وضعیت امور مالی و … پیش می آید، شخصی که اسپانسر می شود باید همچنان به حمایت خود ادامه دهد. تعهدنامه ای که فرد متقاضی تکمیل و امضا می کند، او را موظف می کند تا حمایت مالی خود را طی مدت معلومی «تحت هر شرایطی» ادامه دهد.

کسانی که در استان کبک اقامت دارند، باید چه مراحلی را طی کنند؟

متقاضی پس از گرفتنِ تاییدیه از جانب وزارت مهاجرت کانادا برای اسپانسرشیپی پدر و مادر می تواند اعضای خانواده‌اش را به این کشور بیاورد. وی باید حتما شرایط اسپانسری در استان کبک را (در صورت اقامت در این استان) برآورده کند. متقاضی باید مدتی به صورت آزمایشی از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود حمایت کرده و مخارج آنها را تامین کند تا روال کار توسط وزارت مهاجرت در استان کبک ارزیابی شود. این وزارت خانه همچنین درآمد وی را ارزیابی خواهد کرد. در صورتی که متقاضی تاییدیه دریافت کند، وزارت مهاجرت کبک اطلاعات لازم را برای انجام پروسه های بعدی برای او ارسال خواهد کرد. او همچنین باید در این استان قرارداد 10 ساله جهت اسپانسرشیپ شدن امضا کند.

آوردن خانواده به کانادا.

چه کسانی اجازه اسپانسرشیپی پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادربزرگ خود را ندارند؟

افرادی که شرایط زیر را داشته باشند، اجازه حمایت مالی یا اسپانسرشیپی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ را به دست نخواهند آورد.

  • اگر متقاضی اسپانسرشیپی پدر و مادر، هیچگونه دعوت نامه‌ای از جانب وزارت مهاجرت کانادا دریافت نکرده باشد.
  • اگر متقاضی زیر 18 سال سن دارد.
  • اگر متقاضی در کانادا ساکن نیست یا زمانی که درخواست خود را برای اسپانسر شدن ارسال می کند، در کانادا سکونت ندارد.

زمانی که متقاضی درخواست خود را مبنی بر اسپانسرشیپی پدر و مادر در کانادا ارسال می کند، باید حتما در این کشور ساکن باشد. همچنین طی مدتی که برای رد یا تایید اسپانسر شدنِ وی تصمیم گیری می شود، باید در کانادا حضور داشته باشد. در اصل یکی از مدارکی که از او درخواست می شود، آدرس محل سکونت است. در صورت نداشتن آدرس معتبر، به درخواست متقاضی رسیدگی نخواهد شد. از این رو:

  • اگر متقاضی شهروند کانادا یا مقیم ِآن نیست، نمی تواند درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر‌ خود را ارسال کند.
  • اگر متقاضی موقتا در کانادا به عنوان توریست یا دانشجو زندگی می کند یا مشغول به کار است و هنوز اقامت دائم کانادا را دریافت نکرده است، نمی تواند اسپانسر شود.
  • اگر هنوز در مورد درخواست «اقامت دائم» که متقاضی قبلا ثبت کرده است، هیچ‌گونه تصمیم گیری نشده است، نمی تواند اسپانسر شود.
  • مدارکی که متقاضی برای اثبات درآمد خود ارسال کرده است، نشان می دهد که توان مالی کافی برای حمایت از افراد خانواده خود را ندارد. یکی از شروط اصلی، داشتن شرایط مالی کافی جهت اسپانسرشیپی پدر و مادر در کانادا می باشد.

حمایت مالی برای مهاجرت والدین.

دلایل رد شدن درخواست اسپانسرشیپی والدین

اسپانسرشیپی پدر و مادر و یا حمایت مالی از مادربزرگ و پدر بزرگ شرایط دیگری هم دارد. مثلا:

  • اگر وزارت امور مهاجرت کانادا (غیر از موارد زیر) درخواست اسپانسری یک شخص را رد کند، حتما با ذکر دلایل دقیق، موضوع را به وی اطلاع خواهد داد. دلایل می توانند یکی از موارد زیر باشند.
  • اگر متقاضی قبلا سابقه کیفری داشته و بابت آن زندان رفته یا در حال حاضر به دلیل انجام جرمی خاص در زندان حضور دارد.
  • متقاضی در صورت داشتن ِسابقه در زمینه‌ی عدم بازپرداخت وام مهاجرتی بانکی، ضمانت نامه در قرارداد های اقتصادی و یا ورشکستگی نمی تواند اسپانسر شود. همچنین افرادی که براساس حکم دادگاه ملزم به پرداخت نفقه همسر یا فرزند هستند، نمی توانند اسپانسر والدین خود در کانادا شوند.
  • جرم های جنایی خشونت آمیز، مانند جرم هایی که علیه یکی از اعضای خانواده یا فامیل صورت می گیرند یا هرگونه خشونت جنسی موجود در پرونده یک فرد، باعث می شود که وی نتواند به عنوان اسپانسر در کانادا درخواست دهد. شایان ذکر است که در صورتی که فردی مرتکب این جرائم شده باشد، حتی امکان دریافت اقامت دائم ِاین کشور را نخواهد داشت. وی باید کانادا را فورا ترک کند.
  • نکته: اگر شخص متقاضی برای آوردن خانواده به کانادا از کمک های اجتماعی در کانادا استفاده می کند (به هر دلیلی غیر از معلولیت)، اجازه ندارد اسپانسر والدین خود شود.

آیا اسپانسرشیپی کانادا فقط به حمایت از پدر و مادر محدود می شود؟

متقاضی فقط می تواند اسپانسرشیپی پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود را قبول کند. به بیان دیگر هر شخصی که پیوند خونی، فرزند خواندگی و یا ارتباط فامیلی و خویشاوندی با متقاضی دارد، می تواند زیر چتر ِحمایت او قرار بگیرد. در صورتی که والدین شخص متقاضی طلاق گرفته یا جدا شده اند، وی باید برای هرکدام به صورت جداگانه درخواست اسپانسرشیپی ارسال کند. شایان ذکر است که اگر والدین ِمتقاضی پس از طلاق مجددا ازدواج کرده اند، باید درخواست های جداگانه برای آنها ارسال شود. با توجه به نوع برنامه مهاجرتی و شرایط موجود، برای هریک از افرادی که قرار است تحت پوشش مالی جهت زندگی در کانادا قرار بگیرند، به صورت جداگانه تصمیم گیری خواهد شد.

متقاضی فقط می تواند درخواست حمایت مالی از برادران و خواهران ِ(تنی و ناتنی) تحت تکفل ِ والدین خود را ارسال کند. در صورت مستقل بودن خواهران و برادران و سن بالای 18 سال، شخص متقاضی نمی تواند آنها را برای زندگی در کانادا تحت حمایت بگیرد.

  • نکته: به عنوان مثال، شرایط مالی شما باید طوری باشد که اگر مادرتان و همسرش را (بعد از طلاق از پدرتان) تحت حمایت مالی قرار می‌دهید، بتوانید هزینه های زندگی هر دوی آنها را تقبل کنید. شما باید شرایط کافی و لازم را برای همه افرادی که قصد دارید از آنها حمایت کنید، داشته باشید.

اقامت دائم در کانادا.

افرادی که تحت حمایت مالی قرار می گیرند، باید چه مراحلی را طی کنند؟

باید بدانید که واجد ِشرایط بودن، فقط مُختصِ متقاضی جهت آوردن خانواده به کانادا نیست! افرادی هم که تحت حمایت مالی قرار می گیرند، باید مراحل خاصی را طی کنند. آنها باید معاینات پزشکی انجام دهند. همچنین باید یک گواهی معتبر از جانب پلیس کانادا مبنی بر عدم سوءپیشینه و ارتکاب جرم دریافت کنند. در نهایت می توانند برای انجام بیومتریک (انگشت نگاری) اقدام کنند.

نمونه هایی از افراد ِخانواده که می توانید از آنها حمایت مالی کنید.

  • اسپانسرشیپی پدر و مادر: اگر والدین شما طلاق نگرفته یا در یک رابطه عادی باشند، می توانید اسپانسر ِآنها جهت زندگی در کانادا شوید. در درخواستی که برای اسپانسرشیپی پدر و مادر ارسال می کنید، باید یکی از آنها را به عنوان متقاضی اصلی عنوان کنید و دیگری را به عنوان فردی که تحت تکفل او است. مثلا می توانید پدر را متقاضی اصلی عنوان کرده و مادرتان را تحت تکفل او به شمار آورید. برعکس چنین حالتی هم ممکن است.
  • اسپانسرشیپی برادر و خواهر: اگر برای حمایت مالی از بردار یا خواهرتان اقدام می کنید، باید در نظر داشته باشید که آنها باید زیر 18 سال سن داشته باشند. وابسته بودنِ آنها به والدین تان بسیار مهم است. شما می توانید درخواست حمایت از آنها را به عنوان «فرزندان وابسته به والدین» به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید. اگر خواهر و بردار شما بیشتر از 18 سال سن داشته باشند، باید خودشان به عنوان یک فرد بالغ برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند.
  • اسپانسرشیپی پدر، نامادری و پسرشان: شما می توانید به عنوان یک شهروند کانادایی اسپانسرشیپی این سه نفر را برعهده بگیرید. باید در درخواست خود قید کنید که پدرتان متقاضی اصلی است. سپس نامادری و برادر ناتنی خود را به عنوان افراد تحت تکفل پدرتان قید کنید.
  • اسپانسرشیپی مادر و ناپدری: در این حالت متقاضی اصلی مادر خواهد بود، زیرا اوست که با شما پیوند خونی دارد. باید ناپدری خود فرد ِتحت ِتکفل عنوان کنید.
  • اسپانسرشیپی پدربزرگ و مادر بزرگ: در این حالت یکی از این دو نفر باید متقاضی اصلی و دیگری فرد ِتحت تکفل وی باشد.

نحوه گرفتن اسپانسرشیپی والدین در کانادا.

چه کسانی نمی توانند از حمایت مالی برای زندگی در کانادا برخوردار شوند؟

برای افراد زیر نمی توانید به عنوان یک قَیم، درخواست اسپانسرشیپی در کانادا ارائه کنید.

  • پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ همسرتان.
  • افرادی که اجازه ورود به کانادا را ندارند (به هر دلیلی که توسط اداره مهاجرت کانادا تعیین شده است. بهتر است قبل از ارسال درخواست، حتما در مورد افراد ممنوع الورود برای سفر به کانادا اطلاعات بیشتری به دست آورید.)
  • نکته: اگر همسرتان درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ ِخود ارسال می کند، شما می توانید فقط یکی از امضا کنندگانِ مشترک برای درخواست او باشید.

گام اول: از کجا می توانیم بفهمیم که درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر تایید شده است؟

اگر درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر تان را قبلا ارسال کرده باشید، ایمیلی را دریافت خواهید کرد. این ایمیل حاوی اطلاعاتی در مورد دریافت ِدرخواست شما مبنی بر حمایت مالی از والدین تان است.

گام دوم: ارسال درخواست برای گرفتن اسپانسرشیپی پدر و مادر به صورت آنلاین

برای گرفتن دعوت نامه یا تاییدیه جهت اسپانسرشیپی پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ باید به صورت همزمان درخواست دهید. به بیان دیگر، شما باید برای گرفتن اسپانسرشیپی درخواست دهید و والدین‌تان به صورت جداگانه برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند. اگر در استان کبک زندگی می کنید باید به صورت جداگانه مراحل اسپانسرشیپی پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود را طبق قوانین وضع شده در استان کبک پیگیری کنید.

فرم هایی که باید توسط اسپانسر تکمیل شوند.

در ادامه لینک چند فرم را قرار داده ایم که باید به صورت جداگانه آنها را دانلود و سپس پُر کنید.

  • فرم IMM 5771 که به عنوان Sponsor Checklist شناخته می شود.
  • فرم IMM 1344 که باید توسط متقاضی اسپانسری، امضا کننده مشترک (در صورت وجود، مثلا همسر) و شخصی که قرار است از وی حمایت مالی کنید، امضا شود. امضا باید به صورت الکترونیک باشد.
  • فرم IMM 5768 که جهت ارزیابی مالی برای اسپانسرشیپی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ استفاده می شود.
  • فرم IMM 5748 برای تعیین منابع درآمد جهت اسپانسرشیپی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ استفاده می شود.
  • فرم IMM 5409 که باید توسط شما، شریک زندگی تان (در صورت وجود) و شخصی که درخواست اسپانسری شما را مدیریت می کند، به صورت دستی امضا و همچنین تاریخ گذاری شود.

سپس باید فرم ها را در پورتال خود آپلود کنید. اگر به همراه شخصِ مورد نظر (مثلا مادر یا پدرتان) سایر اعضای خانواده هم قرار است از حمایت مالی شما بهره مند شوند، باید در فرم های مذکور نام، مشخصات آنها و نسبت شان با شما تعیین شود.

اسپانسرشیپی والدین 2023.

شخصی که قرار است از او حمایت مالی کنید، باید فرم های زیر را به صورت آنلاین پُر کند:

  • فرم درخواست IMM 0008.
  • جدول A در فرم IMM 5669.
  • ارائه اطلاعات بیشتر در مورد خانواده در فرم IMM 5406.
  • اطلاعات تکمیلی در مورد سفر های پیشین (یعنی سفر هایی که متقاضی در گذشته رفته است) در فرم IMM 5562.
  • نکته: اگر فردی که قرار است از وی حمایت کنید 18 ساله است (یا بیشتر) باید فرم های IMM 5669، IMM 5406، IMM 5562 و IMM 5476 را نیز به صورت جداگانه پُر کند.

پر کردن فرم های زیر نیز ضروری است. پس از تکمیل، باید آنها را در پورتال خود آپلود کنید.

شخصی که قرار است از وی حمایت مالی شود، باید حتما اثر انگشت و تصویر پرسنلی خویش را (براساس قوانین از پیش تعیین شده) در پورتال خود آپلود کند. هر شخصی که بین 14 تا 79 سال سن دارد، باید برای ارسال درخواست اقامت دائم، اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین متقاضی باید هزینه بیومتریک کانادا (انگشت نگاری) را پرداخت کند. در غیر این صورت، پروسه درخواست وی با تاخیر مواجه خواهد شد.

کمک گرفتن از وکیل مهاجرت یا مشاور رسمی مهاجرت

شما می توانید به عنوان متقاضی اسپانسرشیپی پدر و مادر، از یک وکیل یا مشاور مهاجرتی کمک بگیرید تا وی به جای شما برای پُر کردن فرم ها و ارسال درخواست ها اقدام کند. شما باید فرم Use of a Representative [IMM 5476] را پُر کنید تا به اداره مهاجرت کانادا اثبات کنید از کمک یک وکیل برای انجام امور اسپانسرشیپی استفاده می کنید. حتما فرم مذکور را به صورت الکترونیک پُر و امضا کنید. همچنین وکیل شما باید فرم را امضا کند. سپس باید فرم را در پورتال خود آپلود کنید.

توجه داشته باشید که وکلای مهاجرتی فقط می توانند به شما مشاوره داده یا در برخی مراحلِ گرفتنِ اسپانسرشیپی یاری تان کنند. آنها نمی توانند از طرف شما پورتال یا حساب کاربری بسازند. همچنین اجازه ندارند به جای شما فرم ها را امضا کنند.

  • نکته: گاهی اوقات بسیاری از والدین یا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به خاطر سن بالا یا شرایط خاص نمی توانند بدون راهنما فُرم ها را پر کنند یا پورتال کاربری بسازند. اگر قصد دارید به عنوان وکیل یا نماینده والدین یا پدر بزرگ و مادربزرگ تان عمل کنید، باید حتما قوانین نحوه ارسال درخواست از جانب والدین به عنوان وکیل را حتما مطالعه کنید. در ادامه در مورد این قوانین بیشتر توضیح خواهیم داد.

هزینه اسپانسرشیپی والدین در کانادا.

چگونه می توانیم اطلاعات شهروندی کانادایی خود را بیابیم؟

اگر موقع ارسال درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادرتان شهروند کانادا هستید (که باید باشید)، باید اطلاعات زیر را در اختیار داشته باشید.

  1. تاریخ دقیقی که شهروندی کانادا را دریافت کردید.
  2. شماره UCI یا آیدی شهروندی که به شما اعطا شده است.

در صورتی که گواهی شهروندی کانادا را در اختیار ندارید می‌توانید برای دریافت گواهی شهروندی فوری یا citizenship certificate urgently درخواست دهید. همچنین می توانید برای جستجوی سوابق شهروندی تان اقدام کنید. اگر امکان دریافت مدارک شهروندی خود را ندارید، می‌توانید یک نامه به درخواست تان اضافه کنید. در این نامه باید ذکر کنید که چرا گواهی شهروندی ندارید و تاکنون چه اقداماتی برای دریافت آن انجام داده اید.

گام سوم: پرداخت هزینه انگشت نگاری (بیومتریک)

هزینه‌ای که شخص متقاضی (کسی که قرار است از وی حمایت مالی شود) برای درخواست اقامت دائم کانادا می پردازد، عمدتا به مواردی همچون حق اقامت دائم و هزینه انگشت نگاری (بیومتریک) مربوط می شود. پرداخت هزینه باید به صورت آنلاین انجام شود. برخی افراد با توجه به شرایط خاصی که دارند، باید هزینه بیشتری بپردازند. با توجه به موقعیت و شرایط هر فرد، هزینه ای بابت معاینات پزشکی و گواهی پلیس هم دریافت خواهد شد. دستوالعمل راهنمای شماره 5772 موجود در سایت Canada.ca، می تواند به شما در کسب اطلاعات بیشتر کمک کند.

گام چهارم: ارسال نهایی درخواست آنلاین

قبل از ارسال درخواست تان باید از موارد زیر مطمئن شوید.

  • به تمامی سوالاتی که در فرم ها مطرح شده است، به صورت کامل و دقیق پاسخ داده اید.
  • تمامی فرم ها را امضا کرده اید. (به همراه درج کامل نام و تاریخ، باید نام خود را همانطور که در پاسپورت تان قید شده است وارد کنید.)
  • تمامی اسناد و مدارک درخواست شده را آپلود کرده اید.
  • یک کپی از دعوت نامه ای که از سمت وزارت مهاجرت کانادا دریافت کرده اید را آپلود کرده اید.
  • نکته: در صورت ناقص بودن مدارک، برای شما ایمیلی ارسال می شود. در این ایمیل از شما درخواست می‌شود مدارک خود را به صورت کامل ارسال کنید. از زمان دریافت ایمیل تنها 30 روز فرصت خواهید داشت تا نقص موجود در مدارک خود را برطرف کنید. اگر پس از این مدت مدارک را کامل نکنید، به درخواست شما رسیدگی نخواهد شد.

گام پنجم: ارسال مدارک بیشتر در طی بررسی پروسه درخواست

ممکن است در طی فرآیند بررسی درخواست شما مبنی بر اسپانسرشیپی پدر و مادر، مدارکی از قبیل گواهی پلیس یا معاینات پزشکی درخواست کنیم. این مدارک مربوط به شخصی هستند که قرار است از وی حمایت مالی شود. گواهی پلیس، بابت اثبات عدم وجود سوء پیشینه در پرونده‌ی متقاضی صادر می شود و معمولا یکسال اعتبار دارد. پس از اینکه هزینه بیومتریک را پرداخت کردید باید به یکی از دفاتر VAC مراجعه کنید و مشخصات بیومتریک خود را در آن ثبت نمایید. در صورتی که هر گونه تغییری در شرایط فرد متقاضی مانند تولد فرزند جدید، ازدواج، طلاق یا مرگ افراد ِتحت تکفل ِوی پیش بیاید، باید آن را به اداره مهاجرت کانادا اطلاع دهید.

مدارک لازم برای اسپانسرشیپی والدین در کانادا.

اهمیت به روز نگه داشتن اطلاعات در مورد اسپانسرشیپی پدر و مادر

باید حتما برای جلوگیری از ایجاد تاخیر در پردازش درخواست تان، هرگونه تغییری را به اداره مهاجرت کانادا اطلاع دهید. شما می توانید از طریق فرم آنلاین IRCC، هرگونه تغییری را به اطلاع اداره مهاجرت کانادا برسانید. تغییراتی که می توانید ثبت کنید، عبارتند از:

  • تغییر در رابطه (طلاق، ازدواج جدید، و ..).
  • تولد فرزند جدید یا پذیرفتن فرزند خواندگی.
  • فوت متقاضی یا افراد تحت تکفل وی.
  • تغییر اطلاعات تماس مانند ایمیل، تلفن، آدرس پستی.
  • نکته: شما نباید اطلاعات تماس خود را برای اداره مهاجرت کانادا ایمیل کنید.

اطلاع رسانی در مورد وضعیت درخواست اسپانسرشیپی مادر و پدر در کانادا

در صورت بررسی کامل درخواست هر متقاضی مبنی بر آوردن خانواده به کانادا، نتیجه نهایی به وی اعلام خواهد شد. تصمیم گیری برای رد یا قبولِ درخواستِ هر متقاضی با توجه به مدارک و اسنادی که برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کرده است، تعیین می شود. در هر اطلاع رسانی مواردی مانند ناقص بودن مدارک یا incomplete sponsorship application ، عدم پرداخت هزینه ها یا missing fees، ارسال درخواست بدون دعوت نامه یا you weren’t invited to apply، و … به صورت کامل برای متقاضی توضیح داده می شوند.

در صورتی که مدارک و اطلاعات ارسالی متقاضی هیچ گونه ایرادی نداشته باشد، برای وی یک شماره درخواست یا application number، ارسال خواهد شد. سپس از وی درخواست می شود مدارک لازم را برای اثبات درآمد کافی (به عنوان اسپانسر) برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کند. همچنین باید اثبات کند که فردی که قرار است از وی حمایت مالی شود، شرایط لازم را دارد.

علت رد درخواست اسپانسرشیپی والدین در کانادا.

اعتراض به رد درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر

در صورتی که به هر دلیلی درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر برای یک متقاضی رد شد، وی می تواند از اداره مهاجرت کانادا درخواست کند تا برای اقامت دائم اعضای خانواده اش تصمیم گیری شود. در صورتی که متقاضی احساس می کند در مورد درخواست او تصمیم گیری اشتباه شده است، می تواند مجددا درخواست دهد.

بررسی واجد شرایط بودن افراد تحت حمایت در استان کبک

اگر متقاضی در استان کبک حضور داشته باشد و درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر یا سایر اعضای خانواده را ارسال کند، باید اقدامات دیگری نیز انجام دهد. اشخاصی که قرار است از آنها حمایت مالی شود باید فرم Demande de sélection permanente – Catégorie du regroupement familial را پُر کنند. سپس آن را به صورت امضا شده به متقاضی اصلی (اسپانسر) برگردانند. متقاضی اصلی باید فرم مذکور را ضمیمه‌ی تعهدنامه‌ی خود کند و به دولت تحویل دهد. در صورت تایید دولت استان کبک، متقاضی می تواند مدارک لازم جهت پردازش درخواست اقامت دائم والدین خود را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کند. مدارک مذکور عبارتند از:

  • پاسپورت یا فتوکپی از آن (به متقاضی اطلاع داده می شود که دقیقا باید کدام‌یک را ارسال کند.)
  • یک عکس.
  • رسید حق اقامت دائم (در صورتی که متقاضی قبلا آن را ارسال نکرده باشد، از وی درخواست می‌شود که آن را ارسال کند.)
  • مدرک یا سندی که نشان می دهد افرادی که قرار است تحت حمایت مالی در کانادا قرار بگیرند، برای اقامت دائم کانادا تایید شده و مشکلی ندارند. (به این سند، COPR گفته می شود.)
  • ویزای اقامت دائم (در صورت لزوم).
  • نکته 1: افراد تحت حمایت متقاضی (اگر در ایران ساکن هستند) باید ویزا دریافت کنند. اداره مهاجرت کانادا به این افراد ویزای اقامت دائم خواهد داد.
  • نکته 2: نحوه ارسال مدارک مذکور به متقاضی اطلاع داده خواهد شد.

افرادی که مورد حمایت مالی قرار می گیرند باید COPR و ویزای اقامت دائم خود را به افسر مهاجرت یا افسر خدمات مرزی ارائه کنند. از آن جایی که این مدارک تاریخ انقضا دارند، باید پیش از ساقط شدنِ اعتبار شان به افسر مهاجرت تحویل داده شوند.

ویزای والدین در کانادا.

بررسی وضعیت درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر و سایر اعضای خانواده به صورت آنلاین

  • حامیان مالی یا اسپانسر شیپ ها: کسانی که قرار است مسئولیت حمایت مالی از اعضای خانواده خود را در کانادا برعهده بگیرند، می توانند با کمک ابزار آنلاین اداره مهاجرت کانادا، وضعیت درخواست خود را بررسی کنند. رسیدگی به درخواست متقاضیان می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد، بنابراین نمی توان زمان دقیقی را برای آن تعیین کرد.

هر حامی مالی می تواند برای بررسی وضعیت درخواست والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود با اجازه آنها به اطلاعات شخصی شان ورود کند. متقاضی می تواند برای کسب اجازه و دسترسی به اطلاعات، رضایت کتبی والدین خود را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کند. نحوه دسترسی به اطلاعات و بررسی وضعیت درخواست والدین یا سایر اعضای خانواده، مراحل و شرایط خاص خود را دارد. متقاضی پس از پُر کردن و امضا کردن فرم appoint or change a representative و ضمیمه کردن ِآن با درخواست اسپانسرشیپی (که برای اداره مهاجرت کانادا ارسال می‌کند)، می تواند به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کند. اگر متقاضی قبلا درخواست حمایت مالی خود را برای اداره مهاجرت فرستاده باشد، باید در فرم آنلاین اداره مهاجرت کانادا اطلاعات زیر را وارد کند.

  • نام
  • تاریخ تولد
  • کشور محل تولد
  • شماره درخواست اسپانسرشیپی (در صورت وجود)
  • Client ID یا Client Identifier(UCI) (مربوط به اعضای خانواده یا والدین)

کسانی که تحت حمایت مالی قرار می گیرند: این گروه می توانند در IRCC یا سایت رسمی امور مهاجرت کانادا یک اکانت ایجاد کنند. سپس می توانند بین درخواست اقامت دائم ِخود و اکانت شان، یک لینک ایجاد کنند. افرادی که تحت حمایت مالی قرار می گیرند باید زمانی اقدام کنند که امور مهاجرت کانادا پروسه رسیدگی به درخواست آنها را آغاز کرده باشد.

زمانی که پروسه بررسی درخواست اقامت دائم افراد تحت حمایت مالی آغاز شود، برای آنها ایمیلی به همراه «شماره درخواست» ارسال خواهد شد. این نامه ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد از ارسال درخواست برای متقاضی ارسال شود. زمانی که متقاضی ایمیل مذکور را دریافت کرد، می تواند «درخواست اقامت دائم کانادا» را به اکانت خود متصل کند.

  • نکته: برای اینکه بدانید چطور این مراحل را انجام دهید باید نحوه ساخت حساب کاربری و لینک دادن به application درخواست اقامت دائم/ درخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر را بیاموزید.

گرفتن اقامت برای پدر و مادر.

پس گرفتن ِدرخواست اسپانسرشیپی پدر و مادر در کانادا

شما می توانید قبل از اینکه فرد مورد نظرتان برای دریافت حمایت مالی در کانادا اقامت دائم بگیرد، درخواست خود را پس بگیرید. اگر هنوز پروسه بررسی درخواست تان در اداره مهاجرت کانادا آغاز نشده باشد، می توانید بخشی از هزینه پرداخت شده را پس بگیرید. شما می توانید از فرم آنلاین اداره مهاجرت کانادا برای ثبت «انصراف از اسپانسرشیپی» استفاده کنید. حتما باید در درخواست خود اطلاعات زیر را وارد کنید.

  • نام
  • تاریخ تولد
  • کشور محل تولد
  • شماره درخواست اسپانسرشیپی (در صورت وجود)
  • Client ID یا Client Identifier(UCI) (مربوط به اعضای خانواده یا والدین خود)

پرداخت هزینه اقامت دائم یا ثبت درخواستِ بازپرداخت

قبل از اینکه شخصی تحت حمایت مالی قرار بگیرد، باید حق اقامت دائم را بپردازد. این هزینه باید به صورت آنلاین پرداخت شود. اگر به هر دلیلی قصد پرداخت این هزینه را نداشته باشید، باید درخواست بازپرداخت ثبت کنید. درنتیجه پروسه‌ی بررسی درخواستِ اسپانسرشیپی و اعطای اقامت دائم به والدین یا اعضای خانواده تان، لغو خواهد شد. شما در صورتی می توانید بازپرداخت را دریافت کنید که در آینده «امکان ثبت تجدید نظر» را نداشته باشید. جهت ارسال مدارک برای پرداخت هزینه یا بازپرداخت آن، می توانید از فرم آنلاین اداره مهاجرت کانادا استفاده کنید. شما باید داخل درخواست خود، اطلاعات ذکر شده در بالا را ثبت کنید (نام، شماره درخواست و …).

پس گرفتن ِهزینه درخواست اسپانسرشیپی در کانادا.

پیش از ورود به خاک کانادا باید چه کنیم؟

هنگامی که اعضای خانواده و والدین شما به خاک کانادا (مرز) می رسند باید مدارک زیر را به افسر نشان دهند.

  • تاییدیه اقامت دائم (این تاییدیه سندی است که هنگام تایید درخواست والدین تان مبنی بر اقامت دائم توسط اداره مهاجرت کانادا برای آنها ارسال می شود.)
  • پاسپورت یا مدرک مسافرتی معتبر.
  • ویزای اقامت دائم.
  • گواهی یا مدرکی که نشان می دهد قصد دارید در استان کبک زندگی کنید.
  • سایر مدارکی که اداره مهاجرت کانادا همراه داشتنِ آنها را ضروری اعلام کرده است.

افسر در مرز مدارکی مانند ویزای اقامت دائم اعضای خانواده شما را بررسی خواهد کرد. اعضای خانواده تان باید تمامی وجوه یا دارایی هایی که به کانادا می آورند را به افسر نشان دهند. از جمله این دارایی ها می توان به پول نقد، اوراق قرضه، حواله، چک مسافرتی و … اشاره کرد. حتما در مورد فرآیند مصاحبه و مدارکی که والدین و پدربزرگ و مادربزرگتان باید در مرز همراه خود داشته باشند، اطلاعات کسب کنید. در صورت تایید افسر، اعضای خانواده شما می توانند وارد خاک کانادا شوند. آنها پس از ورود به خاک کانادا باید کارت اقامت دائم خود را به آدرسی که در کارتِ PR کانادایی آنها قید شده است، ارسال کنند (Permanent Residence). حتما مطمئن شوید که آدرس خانه ای که قرار است والدین یا سایر اعضای خانواده تان در آن اقامت داشته باشند، در مدارک شان به صورت کامل و دقیق قید شده باشد. اهمیت آدرس کانادایی بسیار بالاست.

اگر اعضای خانواده یا والدین تان از قبل و در زمان ارسال درخواست در خاک کانادا حضور دارند، باید به سراغ یک افسر مهاجرت بروند. زمانی که درخواست شما برای حمایت مالی از آنها تایید شد، دستورالعمل هایی برایتان ارسال می شود مبنی بر اینکه والدین‌تان باید چه مدارکی به همراه داشته باشند. همچنین زمان و مکان مصاحبه‌ی آنها با افسر در این ایمیل مشخص می شود.

اقامت والدین در کانادا.

پاسخ به چند سوال رایج و جمع بندی نهایی

در این مطلب سعی کردیم صفر تا صد آنچه باید در مورد اسپانسرشیپی پدر و مادر و سایر اعضای خانواده در کانادا بدانید را ارائه کنیم. در ادامه به برخی از سوالات رایج و جدید در خصوص اسپانسرشیپی پدر و مادر در کانادا می پردازیم که ممکن است سوال شما نیز باشند.

  • وضعیت ارسال درخواست و شرایط اسپانسرشیپی پدر و مادر در سال 2023 چگونه است؟
  • در حال حاضر جزئیات چندانی از سمت امور مهاجرت کانادا اعلام نشده است. در سال 2020 این سازمان برای انتخاب اسپانسر ها از سیستم قرعه کشی استفاده کرد. در سالهای بعدی یعنی 2021 و 2022 تعداد متقاضیانِ پذیرفته شده به ترتیب 30 هزار و 15 هزار نفر بود. هنوز مشخص نیست که در سال 2023 این سازمان از چه روشی برای پذیرش سایر متقاضیان استفاده می کند. شایان ذکر است که دولت این کشور برای قصد دارد در طی سه سالِ آینده، پذیرای بیش از 28 هزار مادر، پدر، مادربزرگ و پدربزرگ ِمهاجر باشد.
  • Super visa چه برتری نسبت به اسپانسرشیپ والدین کانادا دارد؟
  • اگر از ماهیت رقابتی برنامه‌ی PGP برای آوردن خانواده به کانادا ناامید شده اید، می توانید به سراغِ سوپر ویزای کانادا یا super visa بروید. شرایط و معیار های این برنامه متفاوت از PGP می باشند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

درباره ما

موسسه‌ی ایلیاویزا با بیش از ۱۰ سال سابقه و بیش از هزار پرونده موفق در امر مهاجرت، صادقانه آماده همراهی شماست. این موسسه توسط علی یمینی قائشی، وکیل رسمی مهاجرت و مدرس حوزه مهاجرت در دانشگاه‌های معتبر کانادا مدیریت می‌شود. 

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه