ایلیاویزا
ایلیاویزا

مقالات

25 نوامبر 2023

مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو

نگاه کلی به برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری انتاریو

برنامه مهاجرت نامزدی انتاریو (OINP) یکی از برنامه های اقامت استانی یا PNP انتاریو است. این برنامه از سیستم اکسپرس اینتری انتاریو دولت فدرال برای جریان های مهاجرتی زیر استفاده می کند:

  • جریان مهاجرتی اولویت های سرمایه انسانی (Human Capital Priorities Stream)
  • جریان مهاجرتی نیروی کار ماهر و متخصص فرانسوی زبان (French-Speaking Skilled Worker Stream)
  • جریان مهاجرتی نیروهای فنی ماهر (Skilled Trades Stream)

قبل از آنکه برای یکی از برنامه های مهاجرتی مذکور اپلای کنید باید از سوی استان انتاریو دعوت نامه ای دریافت کرده باشید. همچنین لازم است یک پروفایل فعال در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو دولت فدرال شامل آخرین تجارب کاری، نتایج آزمون زبان و تحصیلات خود داشته باشید. شما تنها زمانی که دعوت نامه دریافت کرده باشید می توانید برای یکی از این جریان های مهاجرتی اقدام کنید. ثبت پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو به معنای درخواست برای OINP یا اپلای برای اقامت دائم نیست. اکسپرس اینتری تورنتو نیز برنامه ای مشابه برای مهاجرت استانی به کانادا است.

اکسپرس اینتری انتاریو

قبل از اپلای از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو

برای ارسال درخواست خود از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو باید روند زیر را دنبال کنید.

  • ساخت پروفایل در سیستم مهاجرت، پناهندگی و شهروندی اکسپرس اینتری انتاریو

شما باید یک پروفایل فعال در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو IRCC ثبت کنید تا بتوانید دعوت نامه را دریافت نمایید. این دعوت نامه برای اپلای در یکی از جریان های مهاجرتی اکسپرس اینتری ضروری است. ابتدا لازم است به پرسشنامه ای که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی IRCC طراحی شده پاسخ دهید. این پرسشنامه تعیین می کند که شما برای کدامیک از برنامه های مهاجرتی می توانید درخواست دهید. قبل از ثبت پروفایل در سیستم اکسپرس انتری IRCC لازم است:

  • امتحان زبان بدهید،
  • اگر تحصیلات خود را در خارج از کانادا گذرانده اید یک ارزیابی اعتبار تحصیلی دریافت کنید،
  • کد طبقه بندی مشاغل بین المللی را برای تجربه های کاری گذشته خود دریافت کنید.

زمانی که در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو پروفایل ایجاد می کنید، باید علاقه خود را به مهاجرت به انتاریو، از طریق انتخاب تمام استان ها و مناطق آن نشان دهید. شما باید اطلاعات واقعی خود را در این سیستم ثبت کنید. در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح نباشد، درخواست  OINP شما رد شده یا نامزدی شما لغو می شود. همچنین ممکن است اداره IRCC شما را غیر قابل پذیرش قلمداد کند یا به مدت 5 سال از ارسال درخواست برای مهاجرت به کانادا محروم کند.

برای پذیرش در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو باید تمامی شرایط یکی از برنامه های مهاجرت فدرال زیر را داشته باشید:

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (The Federal Skilled Worker program) ،
  • برنامه سابقه کار در کانادا (The Canadian Experience Class program) .

زمانی که درخواست خود را برای برنامه مهاجرت نامزدی انتاریو (OINP) ارائه می دهید، باید برنامه فدرالی که مایل به ارزیابی در آن هستید را انتخاب کنید. در صورتی که مایل به ارزیابی در برنامه نیروی فنی فدرال (The Federal Skill Trades program) هستید، باید شرایط برنامه تجربه کار کانادایی را داشته باشید.

اکسپرس اینتری انتاریو

  • پس از ساخت پروفایل در سیستم اکسپرس انتری

اگر پس از ارسال درخواست در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو ، دعوت نامه ای برای شما ارسال شود، یک پیام در حساب آنلاین IRCC خود دریافت خواهید کرد. ذکر این نکات ضروری است که:

  • ساخت پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو ، دریافت دعوت نامه برنامه مهاجرت نامزدی انتاریو (OINP) را برای شما تضمین نخواهد کرد،
  • ارسال دعوت نامه، دریافت گواهی نامزدی در برنامه مهاجرت نامزدی انتاریو (OINP) را برای شما تضمین نخواهد کرد.

شما باید در زمان ارسال درخواست صحت تمامی اطلاعاتی که در پروفایل اکسپرس اینتری انتاریو خود ادعا کرده اید را ثابت کنید. اگر ثابت شود که اطلاعات ارائه شده در پروفایل اکسپری اینتری شما دقیق نیست و یا نادرست و گمراه کننده است، درخواست شما رد شده و ممکن است مشمول دریافت مجازات یا پیگرد قانونی شوید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر در مورد نتایج قرعه کشی اکسپرس اینتری انتاریو به صفحه اعلان علاقه مندی اکسپرس اینتری OINP مراجعه نمایید.

دریافت پیام و نحوه اپلای در برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری انتاریو

قبل از هر چیز مطمئن شوید که تمامی شرایط لازم را دارید. هر یک از جریان های مهاجرتی سیستم اکسپرس اینتری انتاریو شرایطی دارند که باید قبل از اپلای از داشتن آن ها مطمئن شوید.

  • جریان مهاجرتی نیروی کار ماهر و متخصص فرانسوی زبان (French-Speaking Skilled Worker Stream)

در صورتی که یک نیروی کار متخصص فرانسوی زبان مسلط به زبان انگلیسی هستید می توانید از طریق “جریان مهاجرتی نیروی کار ماهر و متخصص فرانسوی زبان” اقدام کنید.

  • جریان مهاجرتی اولویت های سرمایه انسانی (Human Capital Priorities Stream)

اگر تجارب کاری، تحصیلی و تسلط زبانی کافی دارید می توانید از طریق برنامه مهاجرتی “اولویت های سرمایه انسانی” اقدام کنید.

  • جریان مهاجرتی نیروهای فنی ماهر (Skilled Trades Stream)

اگر یک تبعه خارجی با سابقه کاری در انتاریو هستید می توانید از طریق جریان مهاجرتی “نیروهای فنی ماهر” اقدام کنید.

  • اگر در حساب آنلاین IRCC خود پیامی دریافت کردید.

اگر پیام اعلان علاقه مندی (notification of interest) دریافت کردید، درخواست شما باید ظرف 45 روز تقویمی از تاریخ دریافت پیام، ارسال گردد.

  • مدارک خود را آماده کنید.

برای تأیید اطلاعات موجود در درخواست خود و اثبات اینکه واجد شرایط هستید، باید مدارک و اسناد مورد نیاز را ارائه دهید. کلیه اسناد باید اسکن شده و در پروفایل شما آپلود شوند. لازم است قبل از ثبت درخواست برای جریان مهاجرتی مورد نظر، چک لیست مدارک مورد نیاز را مطالعه کنید. اگر مدرکی به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست، باید یک کپی از نسخه اصلی و یک ترجمه محضری را برای ارائه اطلاعات ارائه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر ترجمه و محضری کردن اسناد را مطالعه فرمایید. اگر تمام مدارک مورد نیاز را آپلود نکرده باشید، درخواست شما کنسل و هزینه ها برگردانده می شود.

اکسپرس اینتری انتاریو

هزینه اپلای از طریق اکسپرس اینتری انتاریو

هزینه اپلای از طریق اکسپرس اینتری انتاریو ، 1500 دلار است و هزینه بررسی درخواست را نیز شامل می شود. فقط Visa، Visa Debit، Mastercard و Mastercard Debit قابل پذیرش هستند.

  • بازپرداخت هزینه ها

هزینه ثبت درخواست از طریق اکسپرس اینتری انتاریو تنها در صورتی بازگردانده می شود که درخواست شما ناقص باشد یا درخواست خود را قبل از بررسی پس بگیرید. اما در صورتی که درخواست ناموفق باشد هزینه ای بازگردانده نمی شود. وضعیت درخواست خود را می توانید از طریق حساب کاربری در پروفایل الکترونیکی OINP خود بررسی کنید.

استفاده از وکیل برای اپلای از طریق اکسپرس اینتری انتاریو

در مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو ، داشتن وکیل ضروری نیست. اما یک وکیل می تواند در این مسیر به شما کمک کند. اگر قصد دارید از یک وکیل کمک بگیرید، مراحل تعیین وکیل را مطالعه کنید. بدین ترتیب دسترسی و کنترل برنامه آنلاین خود را حفظ کرده و می توانید در صورت نیاز مجوز خود را تغییر یا پایان دهید.

اکسپرس اینتری انتاریو

ارسال تقاضا نامه  

اگر در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو ، از وکیل استفاده می کنید، نحوه ثبت درخواست متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر استفاده از وکیل برای ثبت درخواست را مطالعه کنید. برای ثبت درخواست خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

روی دکمه ” submit an application” کلیک کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که حساب کاربری ندارید روی گزینه ” Sign up now ” کلیک کرده و یک پروفایل در پورتال الکترونیکی OINP ایجاد کنید. روی شماره فایل جریان مهاجرتی که برای آن درخواست داده اید کلیک کنید. تکمیل درخواست حدود 3 ساعت زمان می برد، اما نیاز به تکمیل یکباره اطلاعات نیست. سپس مدرک شناسایی و اسناد (به زبان انگلیسی یا فرانسوی) خود را آماده آپلود کنید.

پس از ثبت درخواست  

پس از ثبت درخواست خود از طریق اکسپرس اینتری انتاریو ، یک ایمیل تأییدیه دریافت خواهید کرد. وضعیت درخواست خود را می توانید هر لحظه از طریق حساب کاربری خود در پورتال الکترونیکی OINP بررسی کنید. برای اطلاع دقیق از زمان بررسی درخواست ها می توانید زمان بررسی برنامه OINP و نامزد های صادر شده را مطالعه نمایید.

در صورت نامزد شدن در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو باید از طریق اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برای اقامت دائم به دولت فدرال درخواست دهید. تصمیم گیری نهایی درباره اقامت دائم توسط این اداره انجام می شود.

اکسپرس اینتری انتاریو

پس گرفتن درخواست

برای پس گرفتن درخواست خود، روی گزینه ” Withdraw ” در کنار شماره پرونده خود در صفحه اصلی پورتال الکترونیکی OINP کلیک کنید. در صورتی که قبل از شروع بررسی، درخواست خود را پس بگیرید، کل هزینه به شما بازگردانده می شود.

تغییر در اطلاعات شخصی

در صورت نیاز به ایجاد تغییر در اطلاعات ارائه شده در برنامه مهاجرتی خود، از جمله تغییر در موارد زیر باید به سیستم اکسپرس اینتری انتاریو اطلاع دهید:

  • اطلاعات تماس،
  • وضعیت مهاجرت (تاریخ انقضا یا تغییر در ورک پرمیت)،
  • تغییر در تعداد اعضای خانواده (ازدواج، تغییر حضانت فرزند، تولد یک کودک، طلاق، مرگ)

برای ایجاد تغییر در اطلاعات شخصی خود (شماره تلفن، آدرس ایمیل و کشور محل اقامت) می توانید با ورود به حساب کاربری خود در پورتال الکترونیکی OINP روی گزینه ” My Profile ” کلیک کرده و تغییرات را اعمال کنید. برای ایجاد سایر تغییرات و تصحیح خطای ورود داده (مثلاً اگر نام خود را اشتباه وارد کرده اید) روند زیر را دنبال کنید:

  • فرم تغییر اطلاعات شخصی را تکمیل نمایید،
  • فرم تکمیل شده را از طریق ایمیل به عنوان پیوست به آدرس ontarionominee@ontario.ca ارسال کنید،
  • موضوع ایمیل را Application Change Notice – [File number] ثبت کنید،
  • اگر قصد تغییر نام یا تاریخ تولد خود را دارید، یک کپی از صفحه مشخصات گذرنامه خود را نیز برای تأیید درخواست آپلود کنید.

ضمناً درخواست تغییر کامل نام یا تاریخ تولد پذیرفته نمی شود. اگر هر گونه تغییر در اطلاعات شخصی اطلاع داده نشود، ممکن است بر نتیجه درخواست شما تأثیر بگذارد.

یک پروفایل اکسپرس اینتری معتبر داشته باشید

از زمانی که برای برنامه مهاجرتی PNP انتاریو درخواست می دهید تا زمانی که نامزد شوید، باید یک پروفایل معتبر در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو داشته باشید. اگر پروفایل شما در طول دوران بررسی درخواست تان منقضی شود باید در اسرع وقت از طریق ایمیل به آدرس ontarionominee@ontario.ca اطلاع رسانی کرده و مدارک زیر را ارائه کنید:

  • یک عدد کپی از نامه ای که از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) دریافت کرده اید که پروفایل جدید را با شماره اکسپرس انتری و کد اعتبار سنجی کارجو تأیید می کند،
  • یک عدد کپی از نامه دریافت شده از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) که توضیح می دهد چرا پروفایل قدیمی شما دیگر واجد شرایط نیست.

عدم اعلام تغییر پروفایل اکسپرس اینتری انتاریو، منجر به لغو درخواست شما به دلیل نقص مدارک می شود و هزینه درخواست شما بازپرداخت می گردد.

اکسپرس اینتری انتاریو

اگر زمانی که درخواست شما توسط OINP در حال بررسی است، از IRCC دعوت نامه ای برای اپلای (ITA) جهت اقامت دائم دریافت کنید، پروفایل اکسپرس اینتری انتاریو دیگر برای معرفی شما به عنوان نامزد در دسترس نیست. بنابراین دو انتخاب پیش روی شما است که باید درباره آن تصمیم گیری کنید.

  • ITA صادر شده توسط IRCC را رد کنید.
  • درخواست خود را به OINP پس بگیرید.

اگر ITA را رد کردید، باید در اسرع وقت از طریق ارسال ایمیل به آدرس ontarionominee@ontario.ca درخواستی مجدد ارسال کنید. موضوع این ایمیل، ادامه رسیدگی به درخواست شما جهت دریافت اقامت انتاریو از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو است. همچنین باید یک اسکرین شات ارائه دهید که نشان می دهد ITA را از IRCC رد کرده اید.

اکسپرس اینتری انتاریو

اگر موفق به دریافت نامزدی در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو شده اید

اگر درخواست شما برای دریافت اقامت از طریق اکسپرس اینتری انتاریو موفقیت آمیز باشد، نامه تایید نامزدی و گواهی نامزدی را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد. جزئیات نامزدی شما در سیستم IRCC Express Entry قابل مشاهده خواهد بود. در نهایت اعلان نامزدی را از طریق حساب آنلاین IRCC خود، دریافت خواهید کرد. برای پذیرش یا رد نامزدی در سیستم اکسپرس اینتری تورنتو تنها 30 روز تقویمی فرصت دارید. در صورت پذیرش، 600 امتیاز اضافی برای نامزد شدن دریافت خواهید کرد. این به معنای دریافت دعوت نامه ای برای درخواست اقامت دائم از اداره مهاجرت کانادا IRCC در دور بعدی است. جهت اپلای از طریق IRCC برای دریافت اقامت دائم تنها 60 روز تقویمی فرصت دارید.

در این مرحله باید نامه تایید نامزدی و گواهی نامزدی خود را وارد کنید.

لازم به ذکر است که دریافت نامزدی به معنای تایید درخواست شما برای دریافت اقامت دائم در IRCC نیست.

در صورتی که پروفایل اکسپرس اینتری انتاریو اصلی شما واجد شرایط نباشد، می توانید برای انتقال نامزدی خود به پروفایل اکسپرس اینتری جدید درخواست دهید. برای انجام این کار کافی است به OINP در آدرس ontarionominee@ontario.ca ایمیل ارسال کنید و درخواست خود مبنی بر انتقال به نمایه اکسپرس اینتری جدید را ثبت نمایید. قبل از اطلاع رسانی مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • یک کپی از نامه ای که از اداره IRCC دریافت کرده اید مبنی بر تایید پروفایل جدید با شماره اکسپرس انتری و کد اعتبار سنجی کارجو،
  • یک کپی از نامه دریافت شده از اداره IRCC که توضیح می دهد چرا پروفایل قدیمی شما واجد شرایط نیست.

اگر درخواست شما به IRCC برای دریافت اقامت دائم، به دلیل ناقص بودن مدارک بازگردانده شود یا در جمع آوری مدارک پشتیبان (مثلاً بررسی سوابق جنایی پلیس) تاخیر داشته باشید، می توانید برای تمدید گواهی نامزدی خود درخواست دهید. لازم به ذکر است که تنها به درخواست هایی پاسخ داده می شود که با شرایط فوق مطابقت داشته باشند. برای درخواست تمدید گواهی نامزدی خود می توانید از طریق ارسال ایمیل به آدرس ontarionominee@ontario.ca اقدام کنید. قبل از ثبت درخواست خود و ارسال ایمیل باید دو مورد زیر را مهیا کنید:

  • نامه ای که علت تمدید گواهی نامزدی شما را شرح می دهد،
  • یک کپی از نامه تکیل نشده اداره IRCC (در صورت وجود).

اکسپرس اینتری انتاریو

تصویب نامزدی در برنامه اقامت PNP انتاریو از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو

نامزدی شما در برنامه مهاجرت نامزدی OINP از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو تا زمان دریافت اقامت دائم مشروط به شرط زیر است:

  • شما باید از طرق مختلف تمایل خود به اقامت دائمی در انتاریو را ثابت کنید.

اگر موفق به دریافت نامزدی در سیستم اکسپرس اینتری انتاریو نشده اید!

اگر درخواست شما برای دریافت اقامت در برنامه مهاجرت نامزدی OINP از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتاریو ناموفق بود، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد. اگر تصور می‌کنید در بررسی صلاحیت شما برای دریافت نامزدی اشتباهی رخ داده که منجر به رد درخواست شما شده است، می توانید از طریق درخواست بررسی داخلی مجدداً اقدام کنید. جهت ارسال درخواست بررسی داخلی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • فرم درخواست بررسی داخلی را دانلود و پر کنید. دستورالعمل های فرم را به دقت مطالعه کرده و از تکمیل صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • در سندی جداگانه، به وضوح اشتباه یا اشتباهات مدیر در دستور دهی یا تصمیم گیری را مشخص کنید که اگر اتخاذ نمی شدند نتیجه درخواست شما می توانست متفاوت باشد. (به بخش 10(1)(a) مقررات 421/17 انتاریو مراجعه کنید (عمومی)).
  • فرم تکمیل شده درخواست خود برای بررسی داخلی را به همراه تمام اسناد پشتیبان از طریق ایمیل به آدرس interiorreview-revisioninterne@ontario.ca ارسال کنید. شما تنها 30 روز تقویمی پس از دریافت اخطار رد درخواست تان فرصت دارید که این ایمیل را جهت بررسی داخلی ارسال نمایید.

هیچ اطلاعات جدیدی را مضاف بر اطلاعات برنامه اصلی خود وارد نکنید. مگر اطلاعاتی را که در زمان اتخاذ تصمیم یا دستور در دسترس شما نبوده اند. اطلاعاتی که به دلیل بی دقتی در درخواست اصلی خود وارد نکرده اید در درخواست جدید بررسی نخواهند شد. تنها درخواست های بررسی داخلی که از طریق ایمیل ارسال شده اند بررسی می شوند. درخواست های پستی، فکس یا حضوری بررسی نمی شوند.

ارسال یک دیدگاه

تصویر نویسنده
موسسه مهاجرتی ایلیا با بیش از یک دهه تجربه درخشان و ارائه خدمات حرفه‌ای، به متقاضیان محترمی که به دنبال مهاجرت، چه از نوع تحصیلی و چه از طریق سرمایه‌گذاری هستند، کمک می‌کند. ما با درک دقیق از قوانین و مقررات مهاجرتی، آماده‌ایم تا مشاوره‌های تخصصی و سفارشی‌شده‌ای را به شما ارائه دهیم.

درباره ما

موسسه مهاجرتی ایلیا با بیش از یک دهه تجربه درخشان و ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه مهاجرت

ما با درک دقیق از قوانین و مقررات مهاجرتی، آماده‌ایم تا مشاوره‌های تخصصی و سفارشی‌شده‌ای را به شما ارائه دهیم. 

حساب کاربری خود را ایجاد نمایید