ایلیاویزا
ایلیاویزا

مقالات

25 نوامبر 2023

نحوه تمدید اجازه تحصیل در کانادا چگونه است؟

تمدید اجازه تحصیل در کانادا یکی از چالش‌های مهم دانشجویانی است که در این کشور درس می‌خوانند. هر دانشجوی بین المللی جهت ادامه تحصیلات موظف به تمدید مجوز خود می‌باشد. این پروسه باید دست کم 30 روز پیش از انقضای آن انجام شود. لازم به ذکر است پیش از هر اقدام می‌بایست به 2 نکته مهم دقت کنید: 1) پاسپورت شما در زمان درخواست تمدید مجوز نباید منقضی شده باشد. 2) مجوز تحصیل نمی‌تواند بیشتر از تاریخ انقضای پاسپورت تمدید شود. چنانچه پیش از پایان مدت زمان مجاز نسبت به تمدید مجوز تحصیلی کانادا اقدام کنید، امکان تحصیل با همان شرایط قبلی فراهم می‌گردد. البته به دلایل مختلف امتیاز این مجوز می‌تواند از دانشجو سلب شود.

نحوه تمدید اجازه تحصیل در کانادا چگونه است؟

تاریخ ابطال مجوز تحصیل کانادا (Study Permit)

  • اگر تحصیلات شما زودتر از انتظار به پایان رسیده باشد، 2 تاریخ مختلف برای انقضای مجوز محاسبه شده و در تاریخ نزدیک‌تر باطل می‌شود: 1) تاریخ مشخص شده در مجوز 2) 90 روز پس از اتمام تحصیلات.

90 روز چگونه محاسبه می‌شود؟

90 روز مذکور از زمان اولین اعلان موسسه آموزشی محاسبه می‌شود. این اعلان می‌تواند یک ایمیل، نامه یا بسیاری از موارد دیگر باشد. همچنین 90 روز می‌تواند بر اساس تاریخ درج شده در مدرک یا گواهینامه پایان تحصیلات شمرده شود. در واقع اگر هیچ اعلانی از موسسه برای شما ارسال نشده باشد، 90 روز شما از طریق تاریخ درج شده در مدرک تحصیلی استخراج خواهد شد. البته موسسه آموزشی نیز در تعیین تاریخ دقیق‌تر نقش دارد.

  • چنانچه تحصیلات شما دیرتر از زمان موعود به پایان برسد، می‌بایست دست کم 30 روز قبل از پایان Study Permit برای تمدید مجوز دست به کار شوید.

شرایط تمدید مجوز تحصیلی کانادا

شرایط تمدید اجازه تحصیل در کانادا (کشورهای خاص)

  • با توجه به وضعیت فعلی حاکم بر کشور سودان، از تاریخ 30 آوریل 2023 اتباع این کشور می‌توانند جهت تمدید مجوز اقامت یا تغییر وضعیت آن به صورت رایگان اقدام کنند.
  • شهروندان سوریه و ترکیه نیز می‌توانند به صورت کاملا رایگان درخواست خود را برای تمدید مجوز یا تغییر آن ثبت کنند.
  • این موضوع برای شهروندان ایرانی نیز صادق است. ایرانی‌های مقیم کانادا می‌توانند به صورت رایگان برای تمدید یا تغییر اقامت خود درخواست ارسال کنند.

شرایط خاص برای ایرانیان مقیم کانادا

با توجه به شرایط جاری در ایران، کانادا تمهیدات ویژه‌ای برای افراد مقیم این کشور و همچنین شهروندان ایرانی تبار در نظر گرفته است. به عنوان مثال ایرانیان می‌توانند برای تمدید مجوز یا تغییر وضعیت خود اقدامات لازم به را عمل بیاورند. برای مثال یک بازدید کننده می‌تواند وضعیت اقامت خود را با درخواست برای کار در کانادا تغییر دهد. همچنین ایرانی‌ها این فرصت را دارند تا برای دریافت مدارک زیر به صورت رایگان اقدام کنند:

  • پاسپورت کانادایی با اعتبار محدود
  • گواهی شهروندی کانادا
  • سند سفر اقامت دائم

اگر موسسه شما از لیست DLI خارج شود

شما می‌توانید تا زمان انقضای مجوز تحصیل خود در موسسه آموزشی درس بخوانید یا یک موسسه دیگر که در لیست DLI قرار دارد، انتخاب کنید. مراقب باشید در این شرایط اگر قبل یا بعد از تمدید اجازه تحصیل در کانادا این کشور را ترک کنید، اجازه ورود مجدد از شما سلب خواهد شد. البته اگر یک مجوز تحصیلی معتبر یا یک معرفی نامه داشته باشید، ورود شما بلا مانع است. همچنین سند مسافرتی معتبر نیز می‌تواند به ورود مجدد شما کمک کند.

  • زمان پردازش میانگین مدت زمانی است که یک درخواست ثبت می‌شود تا این که پردازش می‌گردد. این زمان حدود 79 روز است. بنابراین برای انتخاب یک DLI جدید باید 79 روز صبر کنید.

اگر ثبت نام شما به تعویق افتاده باشد

اگر ثبت نام شما به هر دلیل با تاخیر مواجه شود و برنامه آموزشی موسسه منتخب (DLI) شروع شده باشد، نمی‌توانید در موسسه مدنظر ثبت نام کنید. در این صورت چنانچه با Study Permit در کانادا هستید، می‌بایست برای یک موسسه آموزشی منتخب دیگر درخواست بفرستید تا پذیرفته شوید. فراموش نکنید اطلاعات مربوط به موسسه آموزشی خود را در My Account به روز رسانی کنید. چنانچه مجوز تحصیل شما تایید شده اما صادر نشده باشد، اداره مهاجرت می‌تواند نامه‌ای جهت پذیرش در موسسه آموزشی ارسال کند.

تاخیر در ثبت نام در موسسات DLI

چگونه برای تمدید مجوز تحصیلی کانادا اقدام کنیم؟

جهت تمدید اجازه تحصیل در کانادا تنها باید به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید. به عبارتی ساده‌تر افراد موظف به ثبت یا تمدید مجوز به صورت اینترنتی هستند. البته تحت شرایطی می‌توان به صورت کاغذی نیز درخواست خود را ارسال کرد. چنانچه معلولیتی دارید که ارسال درخواست آنلاین را غیرممکن می‌کند یا مشکلی در برنامه آنلاین وجود دارد. در این صورت درخواست‌های کاغذی نیز مورد پذیرش واقع می‌شود.

مزایای درخواست آنلاین

ثبت درخواست به صورت آنلاین مزایای بی‌شماری دارد. در صورتی که درخواست خود را به صورت اینترنتی ارسال کنید، می‌توانید از این مزایا برخوردار شوید:

  • عدم پرداخت هزینه پیک
  • ارسال سریع درخواست
  • پردازش سریع‌تر درخواست
  • در درخواست‌های اینترنتی احتمال ناقص بودن اطلاعات به صفر می‌رسد
  • امکان ارسال اسناد بعدی (در صورت نقص مدارک)
  • امکان مشاهده وضعیت به صورت آنلاین

تذکر: فراموش نکنید مجوز تحصیل (Study Permit) با ویزای تحصیلی تفاوت دارد.

اپلیکیشن یا فرم درخواست چیست؟

درخواست آنلاین شامل مواردی است که متقاضی می‌بایست آن‌ها را به درستی پر کند. در زمان ثبت درخواست به صورت آنلاین جهت تمدید مجوز تحصیلی کانادا باید موارد زیر ارسال شود:

  • تمام سوالات موجود در فرم پاسخ داده شده باشد
  • تمام فرم‌ها و مدارک طبق دستورالعمل ارسال گردد
  • مدارک دال بر پرداخت هزینه ارسال شود

چنانچه درخواست شما با نقص مدارک مواجه باشد، به صورت آنلاین از شما درخواست می‌شود تا مدارک را مجددا ارسال کنید. البته این مورد همیشه با بازگشت درخواست مواجه نمی‌شود. گاهی اوقات زمان درخواست به تعویق می‌افتد و در برخی از مواقع درخواست فرد رد می‌شود. بنابراین در زمان ارسال مدارک وسواس زیادی به خرج دهید تا مشکلی برای‌تان ایجاد نشود.

اپلیکیشن یا فرم درخواست استادی پرمیت چیست؟

برای اطمینان از صحت مدارک ارسالی جهت تمدید اجازه تحصیل در کانادا به نکات زیر توجه کنید:

  • راهنمای دستورالعمل را به طور کامل مطالعه کنید تا از تمام مدارک مورد نیاز آگاه باشید. بسیاری از افراد از خواندن این راهنما پرهیز می‌کنند. برای دسترسی به این راهنما می‌توانید از ابزار Come to Canada کمک بگیرید. به این ترتیب از تمام مدارک و هزینه‌های مورد نیاز اطمینان حاصل می‌کنید.
  • شاید شما واجد شرایط نیستید. برای این که آیا واجد شرایط هستید یا نه تحقیق کنید.
  • توصیه می‌شود یک چک لیست از اسناد مورد نیاز تهیه کنید و مدارک را بر اساس این چک لیست ارسال کنید. این کار باعث می‌شود مدارک مورد نیاز با فراموش نکنید.
  • جهت اخذ مجوز از تمام محدودیت‌های ممکن نظیر محدودیت‌هایی که به دلیل کووید 19 تعیین شده است، مطلع شوید. البته محدودیت‌های دیگر در این پروسه وجود دارد.

ورود مجدد به کانادا در صورت خروج

در صورت خروج از کانادا تنها تحت شرایط زیر می‌توانید مجددا به خاک این کشور وارد شوید:

  • داشتن مجوز تحصیلی معتبر
  • تایید یا تمدید مجوز تحصیلی

از طرفی فرد برای بازگشت مجدد باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر
  • مدرک حضور در یکی از موسسات DLI
  • برخورداری از ویزای بازدید کننده یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA)
  • شرایط دیگر

داشتن ویزا یا مجوز سفر الکترونیکی تضمینی برای بازگشت دوباره به کانادا محسوب نمی‌شود. البته با داشتن ویزا می‌توانید به راحتی به آمریکا، سنت پیر یا میلکون سفر کنید و با Study Permit به کانادا بازگردید. اما این استثنا برای دارندگان eTA مورد قبول نیست. قبل از ورود مجدد به کانادا باید به افسر مرزی برخورداری از تمام شرایط فوق را اثبات کنید.

لازم به ذکر است اگر برای تمدید مجوز خود درخواست داده باشید، اما این مجوز هنوز تایید نشده باشد، امکان ادامه تحصیل وجود نخواهد داشت. همچنین در این شرایط امکان ورود به کانادا وجود ندارد.

نحوه اخذ ویزای بازدید کننده

با تمدید اجازه تحصیل در کانادا برای شما ویزای بازدید کننده یا Visitor visas صادر نمی‌شود. بنابراین برای داشتن این ویزا باید یک درخواست جداگانه ارسال کنید. برای اخذ این ویزا باید از شرایط خاصی برخوردار باشید. این شرایط عبارتند از:

  • باید در حال حاضر در کانادا باشید
  • از مجوز تحصیلی برخوردار باشید
  • قصد ترک کانادا در آینده نزدیک را داشته باشید
  • ویزای بازدیدکننده شما در حال انقضا باشد یا اینکه منقضی شده باشد

افرادی که خارج از کانادا هستید نیز می‌توانند برای دریافت ویزای بازدید کننده اقدام کنند. البته این کار مستلزم قوانین خاصی است که باید از آن مطلع باشید. در این صورت باید ضمن داشتن شرایط باید با رعایت دستورالعمل‌های مدنظر برای اخذ این ویزا اقدام کنید.

یک نمونه ویزای بازدید کننده

راهنمای تمدید اجازه تحصیل در کانادا

برای ثبت درخواست تمدید مجوز به صورت آنلاین به نکات زیر دقت کنید:

  1. مطمئن شوید ابزارهای مورد نیاز را دارید: برای شروع شما نیاز به یک دستگاه اسکنر و کارت اعتباری یا نقدی دارید. اسکن برای کپی گرفتن الکترونیکی و کارت اعتباری برای پرداخت هزینه استفاده می‌شود.
  2. راهنمای دستورالعمل را مطالعه کنید: جهت ثبت درخواست به صورت آنلاین می‌بایست حتما راهنمای دستورالعمل را مطالعه کنید. این راهنما نحوه پر کردن هر فیلد را مشخص کرده است.
  3. پاسخ‌های خود را آماده کنید: پیش از ارسال فرم‌ها می‌بایست به چند سوال جواب دهید. توصیه می‌شود با دقت فراوان به این سوالات پاسخ دهید.
  4. از هزینه‌هایی که باید بپردازید، آگاه باشید: هزینه پردازش درخواست باید پرداخت شود. از داشتن این هزینه در کارت اعتباری اطمینان حاصل کنید. این هزینه در انتهای درخواست از فرد دریافت می‌شود.
  5. حساب کاربری ایجاد کنید: با استفاده از حساب کاربری قادر به انجام امور مختلف هستید. می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید، هزینه پردازش را پرداخت نمایید و بعد از آن برای مشاهده وضعیت درخواست اقدام کنید.

اگر مجوز تحصیل شما منقضی شده باشد

چنانچه به دنبال تمدید مجوز تحصیلی کانادا بودید، اما مجوز شما منقضی شده باشد، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک درخواست جدید برای صدور مجوز ارسال کنید
  • وضعیت خود را به عنوان دانشجوی مقیم کانادا بازیابی کنید

اگرچه پس از انقضای مجوز امکان ماندن در کانادا وجود دارد، اما در این مدت تا صدور مجوز جدید امکان تحصیل از فرد سلب خواهد شد.

جمع بندی

نحوه تمدید اجازه تحصیل در کانادا یکی از مهمترین سوالاتی است که دانشجویان بین المللی کانادا مطرح می‌کنند. طبق قوانین شما برای تحصیل در کانادا نیاز به ویزای تحصیلی یا مجوز تحصیل دارید. اگر با ویزا در کانادا درس می‌خوانید، شرایط کاملا فرق خواهد کرد. اما اگر به واسطه استادی پرمیت به تحصیل در کانادا مشغول باشید، می‌بایست قوانین خاصی را رعایت کنید. به عنوان مثال شاید در زمان تحصیل نیاز به تمدید این مجوز پیدا کنید. یا شاید تحصیل شما زودتر از موعود به پایان برسد. در این شرایط سوالات زیادی مطرح می‌شود. آیا فرد می‌تواند مدت زمان بیشتری در کانادا بماند؟ چه زمانی مجوز استادی پرمیت باطل می‌شود؟ در صورت خروج از کانادا امکان بازگشت دوباره وجود دارد؟ در این مقاله به تمام سوالات پاسخ داده شد. اکنون شما می‌توانید با اخذ Study Permit در موسسات آموزشی کانادا که در لیست DLI قرار دارد، تحصیل کنید.

ارسال یک دیدگاه

تصویر نویسنده
موسسه مهاجرتی ایلیا با بیش از یک دهه تجربه درخشان و ارائه خدمات حرفه‌ای، به متقاضیان محترمی که به دنبال مهاجرت، چه از نوع تحصیلی و چه از طریق سرمایه‌گذاری هستند، کمک می‌کند. ما با درک دقیق از قوانین و مقررات مهاجرتی، آماده‌ایم تا مشاوره‌های تخصصی و سفارشی‌شده‌ای را به شما ارائه دهیم.

درباره ما

موسسه مهاجرتی ایلیا با بیش از یک دهه تجربه درخشان و ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه مهاجرت

ما با درک دقیق از قوانین و مقررات مهاجرتی، آماده‌ایم تا مشاوره‌های تخصصی و سفارشی‌شده‌ای را به شما ارائه دهیم. 

حساب کاربری خود را ایجاد نمایید